Barnyard – Beestenboel (2006)

Regie: Steve Oedekerk | 90 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Kevin James, Courteney Cox, Sam Elliott, Danny Glover, Wanda Sykes, Andie Macdowell, David Koechner, Jeffrey Garcia, Cam Clarke | Nederlandse stemmencast: Kasper van Kooten, Niki Romijn, Pim Koopman, Oscar Harris, Inge Severijnse, Ine Kuhr, Jan Nonhof, Reinder van der Naalt, Johnny Kraaykamp Jr.

De animatiefilm ‘Barnyard: The Original Party Animals’ zal voornamelijk worden herinnerd als ‘de film met de uiers’. In ‘Barnyard’ zien we een anatomisch wonder van het zuiverste water: mannetjeskoeien, compleet met uiers. Die uiers ogen fascinerend, als glimmend roze rubberimplantaten die met heerlijk soepele tepels boven op de koeienbuiken zijn geplant. Aangezien deze koeien ook nog eens rechtop leven, ziet het er allemaal volstrekt bizar uit. Vreemd genoeg zijn die uiers nog de grappigste vondst in deze Amerikaanse animatiekomedie.

Het plotje van ‘Barnyard’ – een coming of age verhaal over een koe die er maar niet in slaagt volwassen te worden – boeit nooit en hangt van clichés aan elkaar. Het veel ingenieuzere ‘The Lion King’ diende daarbij ongetwijfeld als inspiratiebron.

Daarnaast zijn de animaties allesbehalve fraai, is de muziek te patserig, lopen er veel te veel personages rond en zijn de goede grappen te tellen op de tepels van één uier. Voorspelbaarheid regeert en dan is het maar goed dat ‘Barnyard: The Original Party Animals’ (waarbij dat laatste ook nog eens klinkt als iets wat je bij de aankoop van drie zakken chips cadeau krijgt) niet langer dan 90 minuten klokt.

Maar wat deze film pas echt vervelend maakt is het harde geweld. Geweld in een animatiefilm voor kinderen kan best grappig zijn, zolang dit geweld iets cartoonesks heeft. In ‘Barnyard’ is het geweld vaak veel te realistisch, waarbij vooral de ezelstrappen die een vriendelijke boer in zijn gezicht krijgt volkomen misplaatst zijn. Daarbij is het maar de vraag of kinderen geen nachtmerries krijgen van de griezelige coyotes, vooral ook omdat het geweld van die beesten hier maar zelden wordt gerelativeerd.

Dat alles maakt van ‘Barnyard’ een van de slechtste animatiefilms van de laatste jaren. Wat dat betreft doet de film zijn Nederlandse titel ‘Beestenboel’ alle eer aan. Daarbij vormt deze film het zoveelste bewijs dat de Amerikaanse animatiewereld op een dood spoor zit en dat het hoog tijd wordt voor wat vernieuwing. En met vernieuwing bedoelen we dus geen mannetjeskoeien met uiers.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 14 februari 2007