Bashing (2005)

Regie: Masahiro Kobayashi | 82 minuten | drama | Acteurs: Fusako Urabe, Ryuzo Tanaka, Takayuki Katô, Kikujiro Honda, Teruyuki Kagawa, Nene Otsuka

‘Bashing’ is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Wanneer Yuko (Fusako Urabe) terugkeert uit Irak nadat ze daar gegijzeld is geweest, wordt ze uitgekotst door de Japanse samenleving. Ze verliest haar baan, haar vriendje en ontvangt anonieme en hatelijke telefoontjes op haar antwoordapparaat. Het leven is koud, kil en eenzaam voor Yuko. Omdat haar vader haar keuze respecteert en achter haar staat verliest ook hij zijn baan. En dan is hij niet meer moedig en sterk en houdt het niet vol. Yuko en haar stiefmoeder blijven samen achter. Maar Yuko, die wel kiest voor het leven, weet dat ze dan niet in Japan moet blijven. Daar is iedereen koud en onaangenaam. In Irak ontving ze wel warmte van mensen en vooral van kinderen. Ze wil terug.

Deze film lijkt op een aanklacht tegen de Japanse moraal. In plaats van gelukkig te zijn dat Yuko een gijzeling heeft overleeft zijn mensen boos op haar. Vrijwilligerswerk is voor rijke mensen die teveel tijd hebben. En als ze toch iets wil doen voor anderen, waarom doet ze dat dan niet in haar eigen land?

Yuko lijkt het fijn gehad te hebben in Irak, al komt de kijker daar weinig over te weten. Ook de toedracht van het gijzelingsdrama blijft onbekend. Maar duidelijk is dat een land in oorlog niet betekent dat je er geen warmte kan ontvangen. Warmte van kinderen en mensen in nood, mensen die wel op jou zitten te wachten en wel blij met je zijn.

Regisseur Masahiro Kobayashi laat het dagelijkse leven van Yuko’s Japan zien. Dagelijks fietst Yuko op haar roze fietsje overal heen waar ze zijn moet. ‘Bashing’ speelt zich af in een land waar je baas de baas is en heel andere normen en waarden heersen dan bij ons. De film maakt Japan niet aantrekkelijk, de kille manieren, de verloederde buurten, grauwe fabrieken en minimale communicatie tussen mensen. Het is een schrikbeeld. Helemaal als je bedenkt dat dit verhaal gebaseerd is waargebeurde feiten. Maar de ontbrekende informatie over de achtergrond van dit verhaal maakt de film onbevredigend. Het ontbreekt aan de ene kant aan voldoende informatie waarom de Japanse samenleving zo op haar reageert. Aan de andere kant kom je niets te weten over haar gijzeling of ervaringen in Irak. En kiezen voor een land in oorlog vraagt toch wel om een toelichting.

Miranda van der Hoek