Batman: Assault on Arkham (2014)

Regie: Jay Oliva, Ethan Spaulding | 69 minuten | animatie, actie, misdaad, thriller | Originele stemmencast: Kevin Conroy, Neal McDonough, Hynden Walch, Matthew Gray Gubler, Troy Baker, Eric Bauza, Chris Cox, John DiMaggio, Greg Ellis, Giancarlo Esposito, Jennifer Hale, Martin Jarvis, Peter Jessop, Christian Lanz, Nolan North, Christopher L. Parson, CCH Pounder, Andrea Romano, Travis Willingham, Mick Wingert

Even een waarschuwing vooraf: als je niet bekend bent met de ‘Batman: Arkham’ franchise dan kun je ‘Batman: Assault on Arkham’ beter overslaan. Deze animatie is bedoeld om meer duidelijkheid te geven over het verloop van de videogames die onder meer op de PS3, WII U en Xbox 360 verschenen. Deze film speelt zich af na ‘Batman: Arkham Origins’ en voor de gebeurtenissen van ‘Batman: Arkham Asylum’. Wie de computergames gespeeld heeft, weet dat de videospelletjes een diep en rijk verhaal hebben. Voorkennis is essentieel om van deze DVD te kunnen genieten.

In ‘Batman: Assault On Arkham’ speelt de titelheld slechts een bijrol. Deze film draait om de zogenaamde Suicide Squad die wordt aangestuurd door de corrupte Amanda Waller. Deze bikkelharde tante dwingt de levensgevaarlijke boeven om voor haar te werken. Op weigering staat de doodstraf, want haar handlangers zijn voorzien van explosieve nekbanden. Deze bende bestaat uit (minder bekende) criminelen als Deadshot, Black Spider, Captain Boomerang, Killer Frost, King Shark, Harley Quinn en KGBeast. De schurken moeten gezamenlijk een belastend bewijsstuk zoeken dat door de Riddler is gestolen. Het kleinood bevindt zich echter in een gesloten inrichting. Arkham Asylum is een gevangenis voor gestoorde en gewelddadige criminelen zoals de Joker en Bane. De Suicide Squad heeft echter niet gerekend op Batman…

Een goed verhaal moet op zichzelf staan. Als je een heldere vertelstijl hanteert, moet ook een leek het verhaal kunnen volgen. Helaas is dat hier niet het geval. ‘Batman: Assault on Arkham’ begint ongekend warrig met de introductie van de Suicide Squad. Nou ja… introductie is een groot woord. Enkel Deadshot, Captain Boomerang en Harley Quinn worden een beetje uitgewerkt. De rest van de cast dient vooral als comic relief. Met name de logge King Shark fungeert als grappig intermezzo, omdat de dommekracht werkelijk niets te melden heeft. Op zich niet erg, want ‘Batman: Assault on Arkham’ kan ook best wat lucht gebruiken en de ontluikende romance tussen King Shark en Killer Frost is oprecht aandoenlijk. Helaas wordt er niet dieper op de achtergronden van deze personages ingegaan en blijven ze erg eendimensionaal. Zonde, want er had meer ingezeten.

Ook Batman krijgt weinig te doen. Hij duikt af en toe op om met het schurkenteam te knokken. Meer niet. Als het schurkenteam beter was uitgewerkt (Deadshot is wel erg kleurloos, enkel de geflipte en onvoorspelbare Quinn is echt aansprekend), was dit een toffere film geworden. De komst van de Joker brengt een hoop spanning met zich mee, maar het duurt helaas vrij lang voordat de diabolische clown ten tonele verschijnt. De animatie is over het algemeen vrij goed, maar laat soms ook steekjes vallen. De vechtscènes zien er fraai uit,  maar fragmenten waarin gerend wordt ogen dan juist weer erg houterig. Ondanks de korte speelduur van 69 minuten is ‘‘Batman: Assault on Arkham’ soms erg saai. De spanningsboog is niet erg consequent.

‘Batman: Assault on Arkham’  is een aardige film voor gamers en Batfans, maar verwacht er niet teveel van. Er zijn inmiddels veel betere DC Animation films op de markt gebracht.

‘Batman: Assault on Arkham’ verschijnt woensdag 20 augustus 2014 op DVD.