Batman: Gotham Knight (2008)

Regie: Yasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi | 73 minuten | actie, drama, animatie, avontuur | Originele stemmencast: Kevin Conroy, Jason Marsden, Scott Menville, George Newbern, Corey Padnos, Crystal Scales, Alanna Ubach, Hynden Walch, Corey Burton, Gary Dourdan

Batman is weer helemaal hip dankzij ‘The Dark Knight’ (en het geldelijke gewin dat er met zijn comeback gemoeid is). Hollywoodbobo’s zijn niet gek. Zodra er keiharde duiten verdiend kunnen worden door in te springen op het succes van een franchise, zullen de mannen in pak dat niet laten. De vleermuisman wordt echter met respect behandeld. Het ambitieuze ‘Batman: Gotham Knight’ is een waardig eerbetoon aan de stripheld en geen goedkope poging om wat extra geld uit de zakken van comicfans te kloppen.  Animatiefilm ‘Batman: Gotham Knight’ is volgens de persinfo een rolprent die de gebeurtenissen tussen ‘Batman Begins’ en ‘The Dark Knight’ belicht. Zeg maar de lijm tussen de bioscoopfilms. Dat klinkt goed op papier, maar in de praktijk blijkt daar weinig van te kloppen.

‘Batman: Gotham Knight’ bestaat uit zes losstaande verhalen die weinig raakvlak met de Christopher Nolan-films hebben. Nou ja, oude bekenden uit de blockbusters zoals Lucius Fox en Scarecrow duiken op in gastrolletjes. Mocht je niet bekend zijn met de bioscoopknallers dan kun je alsnog van deze zes animatiefilms genieten, omdat ze ieder afzonderlijk een bepaald aspect van Batmans persoonlijkheid belichten. Een verhaal draait om de urban legend die de gevleugelde vigilante is geworden. Inwoners van Gotham beschouwen Batman als een bovennatuurlijke kracht. Een ander werk draait om de vindingrijkheid van de superheld die er alles aan doet om zijn slachtoffers te sparen. Ook komt de training van de Duistere Ridder aan bod en kom je meer te weten over zijn ietwat dubieuze werkethiek. Ben je bekend met de stripverhalen van het titelpersonage dan biedt deze film weinig nieuws, maar het is gaaf om een getrouwe bewerking van Batman te zien waar onderbelichte kanten van zijn persoonlijkheid zo sterk naar voren komen.

Wat ‘Batman: Gotham Knight’ echt bijzonder maakt is het feit dat zes Aziatische regisseurs de verhalen hebben geregisseerd. De gehele prent bestaat uit Aziatische animatie die er oogverblindend goed uitziet. Zes verschillende verhalen in zes verschillende stijlen, vergelijkbaar met ‘The Animatrix’. Het gevolg van deze stijlbreuk is dat Batman en de andere personages er iedere keer heel anders uitzien, wat af en toe verwarrend is. Ook de stemmencast is anders dan de film. Christian Bale en zijn Hollywoodcompanen doen niet mee. Kevin Conroy (bekend als de stem van Batman in de jaren 90 cartoonserie) neemt Bale’s honneurs waar en doet dat heel goed. Het is even wennen om andere stemmen te horen, maar storend is het nooit. Hoewel niet ieder avontuur even boeiend is (soms eindigt een vertelling nogal abrupt), mag geen enkele Batmanfan deze dvd missen. Daarvoor is dit schijfje te bijzonder. Dat de film voorzien is van een epische soundtrack, een bekwame stemmencast en hoge productiewaarden maakt het er alleen maar beter op.