Batman: The Killing Joke (2016)

Regie: Sam Liu | 74 minuten | animatie, actie, misdaad, drama, thriller | Originele stemmencast: Kevin Conroy, Mark Hamill, Tara Strong, Kari Wahlgren, Ray Wise, Robin Atkin Downes, Brian George, Rick D. Wasserman, Maury Sterling, Fred Tatasciore, Nolan North, John DiMaggio, Bruce Timm, Anna Vocino, Andrew Kishino, JP Karliak, David McCarrison

“Batman: The Killing Joke” is een van de meest geliefde, maar ook controversiële en donkere Batman-comics. Het kwam uit in 1988 en is geschreven door Alan Moore en geïllustreerd door Brian Bolland. The Joker is een tot de verbeelding van de meeste superheldenfans sprekende schurk, en in ‘The Killing Joke’ wordt het verhaal verteld (of althans, één van de mogelijke verhalen) hoe het zo ver heeft kunnen komen. In 2011 liet Mark Hamill weten dat hij graag de stem van The Joker in zou spreken als het ooit zover zou komen dat The Killing Joke verfilmd zou worden. Daarop zetten zijn fans een Facebookpetitie op. Dat werkte. Twee jaar later liet Bruce Timm al weten dat hij interesse had in het project en nog eens twee jaar later werd de releasedatum bekend gemaakt. Mark Hamill staat op de titelrol, evenals oudgedienden Kevin Conroy en Tara Strong.

Een van de nadelen bij het verfilmen van de legendarische graphic novel bleek de lengte van het verhaal. Hoe goed de comic ook is, het is wel wat aan de korte kant voor een film van speelfilmlengte. Daarop bedachten de makers een proloog, waarin de relatie tussen Batman en Batgirl, a.k.a. Barbara Gordon, uit de doeken gedaan werd. Voor wie zich verheugt op vijf kwartier Joker-mania is dan ook een waarschuwing wel op zijn plek. Pas in de tweede helft van ‘Batman: The Killing Joke’ maakt The Joker zijn opwachting. Liefhebbers van de comic kunnen gerust zijn, dat deel van de film maakt de verwachtingen waar. Het verhaal wordt nauwgezet gevolgd en de stemmencast is uitstekend. Fans van ‘Batman: The Animated Series’ kunnen hun geluk niet op, want Hamills medewerking aan The Killing Joke is genieten geblazen. Je merkt aan alles dat hij het personage door en door kent en om de verhalen geeft. Uiteraard geldt dat ook voor Batman-vertolker Kevin Conroy.

Wat betreft het eerste deel van de film, waarin Batgirl en Batman een crimineel uitschakelen en Batgirl haar gevoelens voor Batman onder woorden brengt (het verhaal wordt vanuit haar oogpunt verteld), daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Dat de twee delen niet bij elkaar passen, staat buiten kijf, de link tussen de twee geschiedenissen is zwak en afzonderlijk zouden het twee sterke films zijn. Desondanks is het verhaal van de dochter van politiecommissaris Gordon, die overdag een rustige bibliothecaresse is en ’s avonds als vastberaden strijder tegen het kwaad op pad gaat, beslist de moeite waard.

De animatie is geheel in lijn met eerdere DC Comics animatiefilms, haalt het natuurlijk niet bij het schitterende werk van de getalenteerde Bolland, maar dat zal ook niemand verwacht hebben. Ondanks dat de film in Nederland gekeurd is voor zes jaar en ouder, is ‘Batman: The Killing Joke’ niet bepaald geschikt voor jongere kijkers. Er zitten nogal wat seksuele toespelingen in en angstaanjagende scènes. Daarnaast zullen ze het verhaal waarschijnlijk toch niet begrijpen. Uitsluitend voor volwassenen dus.

Al met al is ‘Batman: The Killing Joke’ waarschijnlijk een teleurstelling voor liefhebbers van de comic. Ze krijgen weliswaar een bijna volledig getrouwe filmbewerking van een van de meest sterke graphic novels die er zijn van Batman, maar moeten een ander verhaal op de koop toe nemen. Kun je je daar echter overheen zetten, zul je van deze nieuwe loot in het DC Universum smullen.

‘Batman: The Killing Joke’ verschijnt woensdag 3 augustus 2016 op DVD.