Batman: Year One (2011)

Regie: Sam Liu, Lauren Montgomery | 64 minuten | animatie, actie, misdaad | Originele stemmencast: Bryan Cranston, Ben McKenzie, Eliza Dushku, Jon Polito, Alex Rocco, Katee Sackhoff, Sara Ballantine, Jeff Bennett, Steve Blum, Roark Critchlow, Grey DeLisle, Robin Atkin Downes, Keith Ferguson, Michael Gough, Danny Jacobs, Nick Jameson, Liliana Mumy

Frank Miller is een icoon in de comicwereld. De auteur zette de wereld op zijn kop met zijn donkere kijk op Batman. De in het slop geraakte superheld werd ineens weer hip. ‘The Dark Knight Returns’ is een meesterlijke strip waarin de mythe rond de caped crusader onderuit gehaald wordt. De rechtschapen superheld wordt door Miller ontleed (gefileerd eigenlijk) en gepresenteerd als een bittere man die een ongelijke strijd met de misdaad voert.

Millers populariteit groeide en twee jaar later bracht hij ‘Batman: Year One’ uit. In deze comic geeft de auteur zijn visie op de ontstaansgeschiedenis van de vleermuisman. Ook die stripreeks werd een groot succes. In 2011 verscheen de verfilming van deze beeldroman. De cartoon is erg trouw aan de strip. De teksten uit de strip zijn letterlijk in de film verwerkt en ook de ongepolijste stijl van tekenaar David Mazzucchelli is naar de film vertaald. Fans van de comic moeten deze film zeker zien.

‘Batman: Year One’ vertelt over het eerste optreden van Batman. De focus van de strip – en dus ook deze film – ligt echter vooral op James Gordon. Deze ambitieuze politieman vecht tegen corruptie in Gotham City en moet ineens met een geheimzinnige superheld zien om te gaan. Ondertussen besluit prostitué Selina Kyle om een geheime identiteit aan te nemen. Als Catwoman bewandelt ze een onduidelijke scheidslijn tussen goed en kwaad.

Fans van Cristopher Nolans versie van Batman zullen wel het een en ander herkennen uit deze strip. ‘Year One’ is van grote invloed geweest op ‘Batman Begins’. De cartoon draait echter meer om Gordon en zijn pogingen om zich staande te houden in het door en verrotte politiecorps van Gotham City. Iedereen die ook maar een greintje geïnteresseerd is in Batman moet deze film een kans geven. De animatie ziet er geweldig uit. Het kleurgebruik is erg mooi en de soundtrack is indrukwekkend. Een minpunt is het stemmenwerk. Niet elke acteur is namelijk even overtuigend. Vooral de apathische stem van Batman werkt af en toe op de zenuwen.

Ook de fragmentarische vertelstructuur van de strip werkt niet altijd even goed als film. Het gespring in de tijd kan voor de leek een beetje verwarrend overkomen. Laat dat je er echter niet van weerhouden om deze cartoon te zien. De essentie van Miller’s strip is uitstekend gevangen in deze één uur durende film. Aanrader voor elke Batfan.