Battle Girls versus Yakuza 2: Duel in Hell – Gyakushû! Sukeban hantâzu: Jigoku no kettô (2010)

Regie: Shin’ichi Okuda | 75 minuten | actie | Acteurs: Asami, Naoki Kawano, Hitomi Miwa, Kenji Motomiya, Porche Okite, Yumi Yoshiyuki

Asami keert na drie jaar intensieve training terug als Yakuza-jager. Als ze haar voormalige meester Inokuma wil bezoeken, ontdekt ze dat zijn bar is vernield en dat niets meer is zoals het was.

Japan is volledig in de ban van splatterfilms. De afgelopen tijd verschijnen er aan de lopende band de meest buitenissige films waarin meters darm, ontploffende schedeldaken en afgezaagde handen de normaalste zaak van de wereld zijn. En waarom ook niet? Deze films kosten weinig om te maken, kunnen volledig over de top gaan (omdat dat bij het genre hoort) en er is nu eenmaal een markt voor. ‘Battle Girls vs Yakuza 2’ wil zichzelf ook onder deze stroming scharen, maar dat is nogal misleidend. Goor, grappig en gestoord is deze film namelijk niet. Gezapig, groezelig en gedateerd dan weer wel…

In ‘Battle Girls vs Yakuza 2’ draait het om Asami (vertolkt door de gelijknamige actrice). Deze zwijgzame dame is een Yakuza-jager die na jaren van afwezigheid haar meester Inokuma (Sakichi Sato) opzoekt. Het gaat niet zo goed met hem, omdat de Yakuza (Japanse maffia) hem bedreigt. Asami wordt ondergebracht bij Inokuma’s vriendin Miki (Yumi Yoshiyuki). Als de gangsters Miki en haar baby omleggen, zweer Asami wraak.

De synopsis belooft een hoop bloedvergieten, maar dat valt nogal mee. ‘Battle Girls vs Yakuza 2’ is vooral een melodrama met een paar gore scènes erin. De film focust voornamelijk op de band tussen Asami en Miki. Helaas is Asami zowat één van de saaiste personages ooit uit de filmgeschiedenis. Ze is zwijgzaam, kijkt continu verdwaasd om zich heen en komt zeer afstandelijk over. Miki is dan weer nogal hysterisch en uitbundig. De vriendschap tussen deze twee vrouwen komt zeer ongeloofwaardig over en is absoluut niet interessant. De povere acteerprestaties maken het er niet beter op. Het grootste bezwaar is dat er geen humor in deze film zit. Het is veel te serieus.

De vlakke personages weten geen moment te raken en ook de special effects zijn niet indrukwekkend. De gevechtsscènes ogen houterig en de soundtrack ‘leent’ wel erg gretig bij Tarantino’s ‘Kill Bill’. Deze splatterhorror is gewoon saai en veel te braaf. Slechts een enkele keer maakt dit debuut van regisseur Shin’ichi Okuda indruk. In het begin worden de genitaliën van een vrouw met een kettingzaag bewerkt (ook al ziet het er erg nep uit en bedekt een jurkje de boel) en er vindt een babymoord plaats (die gelukkig offscreen plaatsvindt). Deze scènes zijn naar, maar wel de enige die een vorm van emotie uitlokken.

Actrice Asami zal misschien ook emoties uitlokken, maar dat ligt vast aan haar verleden waarin ze als Japans pornoactrice actief was… Wedden dat ze in die films vast beter acteerde?

‘Battle Girls versus Yakuza 2: Duel in Hell’ verschijnt maandag 16 april 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 3 april 2012 te huur.