Battle of the Year (2013)

Regie: Benson Lee | 109 minuten | muziek, drama | Acteurs: Josh Holloway, Laz Alonso, Josh Peck, Caity Lotz, Chris Brown, Ivan ‘Flipz’ Velez, Jon ‘Do Knock’ Cruz, Anis Cheurfa, Jesse ‘Casper’ Brown, David Shreibman, Sawandi Wilson, Richard Maguire, Steve Terada, Luis Rosado, Joshua Lee Ayers, Sammy Soto, Richie ‘Abstrak’ Soto, Gil Brace-Wessel, Terrence Jenkins, Sway, Jonathan ‘Legacy’ Perez, Michael Carrasco

Met ‘Battle of the Year’ hebben we er weer een nieuwe dansfilm bij. Dit keer niet over een opbloeiende liefde, maar over de ontwikkeling van een diepe vriendschap binnen een groep zeer uiteenlopende b-boys. De regisseur Benson Lee maakte al eerder een documentaire over b-boys: ‘Planet B-Boy’. Ook in ‘Battle of the Year’ doen er, naast acteurs, echte dansers mee.

Hiphopmagnaat Dante Graham heeft een verleden als b-boy en wil de reputatie van Amerika nieuw leven in blazen, aangezien dit de plek is waar het oorspronkelijk is begonnen. Hij vraagt oud basketbalcoach en voormalig teamlid Jason Blake (Josh Holloway) om coach te worden van het beste team van Amerika om mee te kunnen doen aan de Battle of the Year in Frankrijk. De coach besluit een volledig nieuw team samen te stellen dat hij het ‘Dream Team’ noemt. Hij laat b-boys uit het hele land auditeren en stuurt één voor één iemand weg.

Twee jaar hiervoor zijn de vrouw en de zoon van Jason overleden bij een auto-ongeluk en sindsdien heeft hij te kampen met alcoholisme. Hij is niet op de hoogte van ontwikkelingen op het vlak van b-boying en wordt bijgepraat door één van de werknemers van Dante, Franklyn (Josh Peck) die hij onmiddellijk aanneemt als assistent-coach.

Jason Blake hecht vooral waarde aan de teamspirit en accepteert geen egoïstisch gedrag: ‘ik’ wordt een verboden woord. Hij stuurt als eerste meteen de beste danser weg om te laten zien hoe serieus hij hier in is. Gek genoeg laat hij twee andere dansers, Rooster (Chris Brown) en Do Knock (Jon Cruz) wel in het team, ondanks het constante geruzie van de twee. De rivaliteit kan blijkbaar ook goed uitpakken voor het team.

Pas als de groep naar Montpellier vertrekt voor de officiële wedstrijd wordt ‘Battle of the Year’ echt interessant. Het enthousiasme van de jongens is zo oprecht, dat het onderscheid tussen personage en acteur bijna onzichtbaar wordt. De reissequentie is een soort home-video van de jongens zelf, waarbij duidelijk te zien is hoe blij de acteurs zijn dat ze naar Frankrijk mogen om te dansen en op te nemen.

Daarbij mocht in Montpellier ook nog worden opgenomen op het echte event. Topdansers uit alle landen zijn samen gekomen, voor zowel de wedstrijd als voor de film. Het echte event en datgene wat in scène is gezet lopen door elkaar heen. Het is knap dat alles er zo perfect uit ziet, want er was geen mogelijkheid om de dansscène opnieuw te doen.

Helaas is dit laatste halfuur van ‘Battle of the Year’ niet echt representatief voor de rest van de film. Het achtergrondverhaal over de coach is een goede poging om de film extra betekenis te geven, maar de rest van de verhaallijnen zijn niet erg overtuigend. En hoewel de ‘Battle of the Year’ iets minder voorspelbaar is dan de meeste films uit dit genre, is hij met zijn bijna twee uur toch iets te langdradig.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 17 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 23 april 2014