Be Kind Rewind (2008)

Regie: Michel Gondry | 98 minuten | komedie, science fiction | Acteurs: Jack Black, Mos Def, Danny Glover, Mia Farrow, Melonie Diaz, Irv Gooch, Chandler Parker, Arjay Smith, Quinton Aaron, Gio Perez, Basia Rosas, Tomasz Soltys, Marcus Carl Franklin, Blake Hightower, Amir Ali Said

De creatieve regisseur Michel Gondry verwende ons eerder met de succesvolle films ‘The Science of Sleep’ en ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’. De verwachtingen voor ‘Be Kind Rewind’ waren dus hooggespannen. Gondry is weer een nieuwe richting ingeslagen en de uitwerking is geslaagd. ‘Be Kind Rewind’ zal bij liefhebbers van surrealistische en absurdistische humor ongetwijfeld succes oogsten.

Het resultaat van zijn nieuwe aanpak is een luchtige komedie zonder veel diepgang. Gondry heeft gekozen voor een wat simplistische aanpak, het zijn de grappen en bijzondere vondsten die het moeten doen. Gondry geeft ons en passant een lesje film maken waar we iets van kunnen leren.

Jerry (Jack Black) en Mike (Mos Def) zijn vrienden. Het zijn twee karakters die niet zo goed passen in de huidige snelle wereld. Jerry woont in een oude camper naast een elektriciteitscentrale. Mike is assistent van Mr. Fletcher (Danny Glover) in diens oude videotheek Be Kind Rewind. De slecht lopende videotheek is gevestigd in een oud pand. De videotheek verhuurt alleen videobanden van oude films voor 1 dollar, de aansluiting met de moderne tijd met het verhuren van DVD’s is volstrekt gemist.

De gemeente dreigt het oude pand te laten slopen, tenzij Mr. Fletcher een kostbare renovatie doorvoert. Gezien de geringe omzet heeft hij daar uiteraard geen geld voor. Mr. Fletcher gaat een weekje op onderzoek om te spioneren hoe andere videobazen hun bedrijf runnen. Dat levert vermakelijke informatie over verschillen in bedrijfsstijlen op. Ondertussen moet Mike op de winkel passen.

Jerry besluit de elektriciteitscentrale waar zijn camper naast staat te saboteren. Dit loopt natuurlijk volledig uit de hand en als resultaat hiervan raakt Jerry gemagnetiseerd. Als hij onwetend hiervan de videowinkel instapt, raken alle videobanden gedemagnetiseerd en worden gewist. Kolderieke scènes volgen als de klanten komen klagen dat de banden blanco zijn en Mike en Jerry de oorzaak ontdekken.

Goede raad is duur en zij besluiten dan maar korte zelfgemaakte eigen versies te gaan maken van de films die zij in de verhuur hebben en die dan maar te verhuren. Zij gaan op stap met een oude videocamera en maken in de omgeving op creatieve wijze luchtige nieuwe versies van oude films met vooral henzelf en later andere buurtbewoners in de hoofdrol. Dat blijkt al snel een schot in de roos te zijn. De eerste huurders zijn laaiend enthousiast en het gaat als een lopend vuur rond dat de videowinkel geweldige nieuwe films heeft. De klanten staan al snel in de rij en het geld begint binnen te stromen. Al snel is de vraag groter dan wat zij kunnen aanbieden en de huurprijs schiet dus omhoog. De films worden verkocht met het speciale motto ‘sweded’. In eerste instantie gebruikt Jerry dit even als ‘geïmporteerd uit Zweden’ om de lange wachtperiode te verklaren. De films moeten immers nog gemaakt worden, terwijl de klant al om een nieuwe creatie vraagt. Later wordt de term ‘sweded’ gebruikt om het proces te beschrijven van ‘remaking movies from scratch.’ Inmiddels is ‘Sweded’ op het internet een alom bekend fenomeen. Veel filmpjes die bijvoorbeeld op YouTube te zien zijn, zijn ‘sweded’.

Als zij een actrice voor hun films zoeken krijgen zij hulp van Alma (Melonie Diaz) die al snel hun partner in business wordt. Zo maken Jerry en Mike in korte tijd sublieme alternatieve versies van ‘Ghostbusters’, ‘Rush Hour 2′, ‘Driving Miss Daisy’ en ‘When We Were Kings’, om maar een aantal te noemen.

De grappen in het verhaal zijn veel meer van het type tongue-in-cheek, de stijl van de film is humoristisch zonder goedkope lach-of-ik-schiet humor. De film is gemaakt als een vorm van leuk entertainment en vermaakt word je zeker. Het is zonder meer boeiend en humoristisch om naar het creatieve proces van Mike en Jerry te kijken. Sta je minder open voor dit soort humor, dan zal je de grappen soms wellicht wat aan de flauwe kant vinden. Het geheel is echter knap in elkaar gezet en het idee is verrassend sympathiek uitgewerkt. De home-videos van Mike en Jerry zijn bijna kunst te noemen.

Jack Black speelt de rol van Jerry met verve, zijn fysieke verschijning is daarbij sterk ondersteunend. Het karakter van de rol van Mos Def is wat minder uitbundig. Ook zijn acteerprestatie komt prima uit de verf. De ondersteunende rollen door Mia Farrow en Danny Glover passen goed in deze luchtige komedie en worden adequaat uitgevoerd. Het gehele acteursteam is daarmee mooi in balans en zet een goede prestatie neer.

Visueel fraai in elkaar gezet met een uitstekende montage van schijnbaar amateuristische filmpjes die tegelijkertijd razend knap gemaakt zijn. ‘Be Kind Rewind’ is meer dan een reeks grappige momenten. De kolderieke humor houdt niveau. ‘Be Kind Rewind’ is gewoon een heerlijke feel good movie.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 15 mei 2008