Beauty Shop (2005)

Regie: Bille Woodruff | 101 minuten | komedie | Acteurs: Queen Latifah, Kevin Bacon, Andie MacDowell, Alicia Silverstone, Alfre Woodard, Mena Suvari, Djimon Hounsou, Della Reese, Golden Brooks, Laura Hayes, Paige Hurd, Little JJ, LisaRaye, Keshia Knight Pulliam, Sherri Shepherd, Kimora Lee, Sheryl Underwood, Bryce Wilson

Hiphop zangeres Queen Latifah (‘Bringing Down the House’) speelt de alleenstaande moeder en kapster Gina Norris. Een echte black woman en proud of it!. Als ze weer een aanvaring heeft gehad met haar ijdele en zelfingenomen baas Jorge (Kevin Bacon), is de maat vol en stapt ze op. Ze neemt Lynn (Alicia Silverstone) mee, een meisje dat d’r kappersdiploma wel heeft, maar in de salon van Jorge alleen haren mag wassen.

Kevin Bacon (‘Hollow Man’, ‘Mystic River’) speelt in deze film misschien wel één van zijn slechtste rollen tot nu toe. Zijn hele karakter  het accent, de gebaartjes, de tekst – is ongeloofwaardig en op de koop toe is hij ook nog eens helemaal niet grappig. Alicia Silverstone (‘Clueless’, ‘The Crush’) doet het wel redelijk leuk als het naïeve shampoomeisje dat graag geaccepteerd wil worden door collega’s die het haar in het begin erg moeilijk maken, omdat ze het enige blanke meisje is dat Ginas salon werkt.

Naast Silverstone is Andie MacDowell (‘Four Weddings and a Funeral)’ eigenlijk de enige die niet helemaal een flater slaat. Zij speelt de nerveuze en onzekere Terri, die voornamelijk bij Gina komt om haar relatie te redden door er leuk uit te zien voor haar man. Een andere vaste klant is de barbiepop Joanne (Mena Suvari, ‘American Pie’), die probeert aan alle schoonheidsidealen te voldoen. Naast dit typetje, vinden we verder de onafhankelijke zwarte vrouw die continu Oprah citeert en de black momma die hoogzwanger is en de hele tijd eet. Daarnaast komen we ook de zwijgzame, artistieke en vreselijk sexy buurman tegen en een mini gangsta rapper met een veel te grote mond. Op zich lenen het script en de karakters zich best voor hilarische situaties, maar die zijn in de hele film niet te bekennen.

Het feit dat Gina in haar eentje haar dochter Vanessa (Paige Hurd) moet opvoeden zou misschien ontroerende momenten kunnen opleveren. Het meisje mist haar vader, van wie ze haar uitzonderlijke muzikale talent heeft geërfd, heel erg. Sexy buurman Joe (Djimon Hounsou), die  hoe kan het anders?  zelf ook piano speelt, leert Vanessa weer om met haar hart piano te spelen. Helaas is ‘Beauty Shop’ niet ontroerend.

De confrontaties tussen zwart en wit in deze film hadden zelfs taboes bespreekbaar kunnen maken. Maar ook de hieraan gerelateerde situaties blijven oppervlakkig en voor de hand liggend. Deze film had dus veel meer kunnen zijn dan hij nu is; grappig, ontroerend, confronterend Beauty Shop is het allemaal niet. Misschien is dat ook niet zo raar als de film is geregisseerd door iemand die normaal gesproken videoclips regisseert. Een typisch geval van schoenmaker blijf bij je leest!.

Vera de Looff

Waardering: 1