Becoming Jane (2007)

Regie: Julian Jarrold | 120 minuten | biografie, drama, romantiek | Acteurs: Anne Hathaway, James McAvoy, Julie Walters, James Cromwell, Maggie Smith, Joe Anderson, Lucy Cohu, Laurence Fox, Ian Richardson, Anna Maxwell Martin, Leo Bill, Jessica Ashworth, Eleanor Methven, Michael James Ford, Tom Vaughan-Lawlor, Elaine Murphy, Guy Carleton, Russell Smith, Philip Culhane, Helen McCrory, Marie Kerr, Sophie Vavassuer, Gina Costigan, Chris McHallem, Michael Patric, Tara Nixon O Neill, Tom Maguire, Lynda Lee

Jane Austen is de schrijfster van onder andere het bekende ‘Pride and Prejudice’. Dat boek werd met veel succes en glamour verfilmd. ‘Becoming Jane’ gaat meer over het leven van Jane Austen zelf, maar het scenario van de film is fictief.

Het verhaal van de film ontwikkelt zich langs voorspelbare lijnen: Jane Austen (Anne Hathaway) is een populaire schrijfster. Net als veel vrouwen in de negentiende eeuw heeft zij het probleem dat zij niet over voldoende middelen beschikt en zich via een huwelijk financieel veilig moet stellen. Jane’s ouders (met name haar moeder) maken zich daarom zorgen. Jane geeft vooral de voorkeur aan schrijven. Haar boeken zijn sterk romantisch van aard. De liefde voor de literatuur gaat bij haar boven die van een huwelijk met geld, maar zonder romantiek.

Als de Ierse advocaat Thomas Lefroy (Mc Avoy) arriveert, verandert echter alles. Hij heeft weinig geld en is geheel afhankelijk van een rijke oom die rechter is en die andere plannen met hem heeft. Als Thomas verliefd wordt op Jane en haar aan zijn oom en weldoener voorstelt, arriveert daar een anonieme brief die er toe leidt dat de oom geen zegen geeft aan deze relatie. Thomas laat dan een slechte kant van zijn karakter zien en verkiest de financiële zekerheid die zijn oom hem biedt boven Jane. Jane gaat teleurgesteld terug naar het plattelandsleven en werpt zich op het schrijven. Thomas vindt snel een andere geliefde die de goedkeuring van zijn oom kan dragen en die hem voldoende geld en status kan bieden.

Terug op het platteland wordt Jane’s hand gevraagd door Mr Wisley, een toekomstige erfgenaam van een groot fortuin. Jane is echter niet verliefd op deze zeer timide, maar onhandige wat klunsige man en wijst hem vriendelijk af. Veel ontwikkelingen volgen, Jane wordt een bekende schrijfster door haar roman ‘Pride and Prejudice’. Zij blijft de rest van haar relatief korte leventje ongehuwd en is financieel onafhankelijk.

McAvoy speelt de rol van Thomas met verve. Zijn gecompliceerde karakter ontwikkelt zich van arrogante advocaat uit de grote stad en een man die eerst kiest voor een ander op grond van geld en vooruitzichten naar uiteindelijk toch een man van eer. James Cromwell (onsterfelijk geworden in ‘Babe’) speelt dominee Austen op een aimabele wijze. Julie Walters speelt Jane’s moeder op een geloofwaardige wijze, terwijl de naar Jane’s hand smachtende zeer onhandige Mr Wisley (Laurence Fox) een wel erg sociaal onvaardige rijke jongeman vertolkt.

De rolbezetting is qua acteurs dus van hoog niveau. De beelden van de film, die hoofdzakelijk in Ierland is opgenomen, zijn mooi. Verzorgd camerawerk, prachtige landschappen, mooie kleuren, en meer van dit al. Toch is dit alles bij elkaar niet voldoende om de film echt inhoud en vaart mee te geven. Het blijft vooral verzorgd gladjes, heeft weinig diepgang en beperkt zich tot een romantische film.

De film is aan de lange kant en een inkorting van een kwartier was de film ten goede gekomen. Nu blijft het een kostuumfilm als een van de velen uit een reeks, een film die niet echt beklijft. Voor liefhebbers van Jane Austen boeken of kostuumdrama’s valt er toch voldoende te genieten. De meer eisende liefhebber komt bij dit voortkabbelende romantische drama niet aan zijn trekken.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 16 augustus 2007