Before I Go to Sleep (2014)

Regie: Rowan Joffe | 92 minuten | drama, thriller | Acteurs: Nicole Kidman, Colin Firth, Mark Strong, Anne-Marie Duff, Adam Levy, Dean-Charles Chapman, Ben Crompton, Gabriel Strong, Flynn MacArthur

Met ‘Before I Go to Sleep’  (‘Voor ik ga slapen’) schreef S.J. Watson een indrukwekkend thrillerdebuut, dat veel lezers in een houdgreep wist te houden. Maar betekent een pageturner automatisch dat de verfilming je ook op het puntje van je stoel laat zitten? Helaas niet…

Elke ochtend wordt de veertigjarige Christine (Nicole Kidman) wakker met de griezelige gewaarwording dat ze geen idee heeft wat ze de laatste jaren heeft gedaan. De man die naast haar ligt herkent ze niet, terwijl ze al veertien jaar met hem getrouwd is. Geduldig legt deze man, Ben (Colin Firth), haar uit dat ze bij een auto-ongeluk haar geheugen heeft verloren en dat ze elke dag opnieuw de feiten van haar leven bij elkaar raapt om ze vervolgens ’s nachts weer te verliezen. Ben laat haar geheugensteuntjes zien, overal in huis hangen post-its, hij drukt haar op het hart de koffers te pakken voor hun feestelijke weekendje weg, maar nu moet hij toch echt naar zijn werk en laat hij de verwarde vrouw aan haar lot over. Christine wordt gebeld door ene dokter Nasch, die haar laat weten dat zij zich dit natuurlijk niet kan herinneren, maar dat ze samen werken aan haar geheugenprobleem, zonder dat haar echtgenoot dit weet. In een schoenendoos in haar kledingkast zal ze een camera vinden, zo zegt hij, en daarop heeft Christine filmpjes gemaakt – een visueel dagboek – die haar moeten helpen de gaten in haar geheugen te vullen. Christine en dokter Nasch (Mark Strong) spreken af, en stukje bij beetje komt Christine achter de werkelijke toedracht van haar aandoening. Maar wie kan ze vertrouwen?

‘Before I Go to Sleep’ weet de spanning van het boek niet voldoende over te brengen op de kijker. Nicole Kidman loopt continu rond met een onzekere blik in haar ogen. Maar haar personage lijkt niet echt gemotiveerd om achter het geheim van haar geheugenverlies te komen, noch stelt ze eigenlijk maar weinig vragen over haar verleden. Heel soms geeft het scenario haar de mogelijkheid te laten zien waar haar talenten liggen, wanneer ze zich bijvoorbeeld realiseert dat ze een verschrikkelijke gebeurtenis uit haar verleden vanaf dat moment elke dag opnieuw moet verwerken. Op zulke momenten grijpt de film je aan en kun je je verplaatsen in het verschrikkelijke lot dat Christine moet dragen, maar voor het grootste gedeelte raakt het je niet. Dat ligt voor een groot deel aan het monotone scenario, waarin door de vele herhalingen verveeldheid al snel op de loer ligt. En dan vallen de ongeloofwaardigheden in het verhaal al snel op. Eigenlijk draait de hele film maar om één ding: wie van de twee mannen die nu een rol spelen in haar sterk begrensde leven kan ze vertrouwen en wie niet? Wel een pluspunt van de film is dat zowel Firth als Strong prima balanceren op die dunne scheidslijn tussen gevaarlijke psychopaat en iemand die het beste met Christine voor heeft.

Het ontbreekt ‘Before I Go to Sleep’ ook aan sfeer. De locaties zijn allemaal zo zielloos: de woning waar Christine en Ben wonen, de plekken waar ze afspreekt met haar arts en later een vriendin van vroeger… er spreekt niets persoonlijks uit. Daarbij komt dat regisseur Rowan Joffe gebruik heeft gemaakt van plotselinge en goedkope schrikeffecten, zoals een vrachtwagen die toetert wanneer ze haar (verder extreem rustige) straat wil oversteken of een vliegtuig dat overvliegt. Dat de ontknoping dan op alle fronten tegenvalt, maakt je dan als kijker bijna niets meer uit. ‘Before I Go to Sleep’ is een teleurstelling.

‘Before I Go to Sleep’ verschijnt vrijdag 26 februari 2016 op DVD en blu-ray.