Behind Enemy Lines: Colombia (2009)

Regie: Tim Matheson | 94 minuten | actie, oorlog | Acteurs: Joe Manganiello, Ken Anderson, Channon Roe, Yancey Arias, Chris J. Johnson, Antony Matos, Keith David, Jennice Fuentes, Steven Bauer, Tim Matheson, Anibal O. Lleras, Rey Hernandez, Roy Sánchez-Vahamondes, Tom Minder, Fernando Allende, Jaime Irizarry, Dale Cannon, Justice Maynard, Jeff Moldovan, Don Abbatiello, Ramon Vázquez, Albert Valladares, Jonathan Fret, Geoffrey M. Reeves, Brian Tester

Het tweede vervolg alweer op de aardige actiefilm ‘Behind Enemy Lines’ uit 2001. Dit derde deel werd direct op dvd uitgebracht en dat wekt geen verbazing. Dit deel, die de plaats van handeling Colombia meevoert in de titel, is bepaald geen hoogvlieger, wat vaak een reden is om een film niet in de bioscoop uit te brengen, maar ook omdat er geen markt is om een film als deze op het grote scherm uit te brengen. Voor het genre is een film als deze wel geschikt voor roulatie binnen de lucratieve dvd-markt. Door de titel ‘Behind Enemy Lines’ te gebruiken, kan beter worden mee gelift op de populariteit van de oorspronkelijk film met Owen Wilson en Gene Hackman.

Het enige karakter dat uit de vorige film (deel 2) is meegenomen, is Keith David als Commander Scott Boytano. Hij is de bevelvoerder bij een nieuwe missie, waar een vijftal Navy SEALs (speciale troepen van de marine, SEAL staat voor: SEa, Air en Land) diep in de moeilijk doordringbare jungle van Colombia in de problemen komen wanneer de missie die ze uitvoeren faliekant misloopt.

De SEALs worden aangevoerd door luitenant Macklin (Joe Manganiello) en zijn directe ondergeschikte master chief Holt (worstelaar Ken Anderson, die hier zijn bühne naam Mr. Kennedy gebruikt). Als er twee leden van hun team sneuvelen en er eentje gevangen wordt genomen, moeten ze alles op alles zetten om hem te redden en vervolgens hun naam te zuiveren. Het verhaal is niet al te ingewikkeld en is binnen dit genre verre van origineel. Zo loopt er een Colombiaanse officier Alvaro (Yancey Arias) rond die zijn vrouw en kind is verloren bij een aanslag en nu wraak wil nemen, de Amerikanen worden loyaal gesteund door hun leidinggevende, maar de valse CIA-agent Dobbs (Tim Matheson) wil hem in de steek laten: het is al talloze keren eerder gedaan. In de bijrollen zijn een paar bekendere gezichten te vinden: de al genoemde David en Matheson en Steven Bauer als een Colombiaanse generaal die gewond raakt bij de vredesbesprekingen tussen het leger en FARC.

Toch weet Matheson, die naast zijn kleine rol de film ook regisseerde, de vaart er goed in te houden en een goede spanningsboog op te bouwen. Dat leidt de aandacht echter niet in voldoende mate af van het matige acteerwerk en dito cameravoering, dat gaandeweg behoorlijk storend wordt. Het is soms moeilijk te volgen wat er nu precies gebeurt en de acteurs lijken zich soms niet echt raad te weten met de toch niet bepaald gecompliceerde dialogen. De special effects zien er over het algemeen nogal amateuristisch uit, met als dieptepunt een mini-explosie helemaal aan het begin van de film, die zo overduidelijk nep is dat het beter weggelaten had kunnen worden.

Het is te betreuren dat een politiek actuele situatie in Colombia en de strijd tegen drugs en de guerilla’s van FARC dusdanig versimpeld is dat het een wel erg zwart/wit verhaal wordt. Voor de liefhebbers van no-nonsense actie, waarin stoere kerels de held uithangen, is dit een prima tijdverdrijf, maar wie de film gaat kijken, moet er met bijpassende lage verwachtingen voor gaan zitten. Dan is ‘Behind Enemy Lines: Colombia’ best te verteren, maar het doet geen recht aan het goede eerste deel uit deze serie.

Hans Geurts