Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon (2006)

Regie: Scott Glosserman | 92 minuten | horror, thriller, komedie | Acteurs: Nathan Baesel, Angela Goethals, Scott Wilson, Zelda Rubinstein, Robert Englund, Krissy Carlson, Jenafer Brown, Matt Bolt, Anthony Forsyth, Scott Glosserman, Teo Gomez, Kate Lang Johnson, Steve Kaminsky, Bridgett Newton, Ben Pace, Britain Spellings, Susan Spencer, Hart Turner, Travis Zariwny, Kane Hodder, Tommy Peters

Altijd al willen weten hoe een seriemoordenaar als Jason Voorhees of Michael Myers zich voorbereiden op hun moordpartijen? Met ‘Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon’ komen we daar wel achter. Ontmoet Leslie Vernon (Nathan Baesel), een doodgewone man die zich klaarmaakt voor een grote slachtpartij. Hij regelt alles tot in de puntjes en houdt overal rekening mee. In de wereld van Leslie bestaan Jason Voorhees en Michael Myers echt. Hij wil net zo goed worden als zijn voorgangers.

Van begin af aan wordt Leslie gevolgd door een cameraploeg die een documentaire over hem wil maken. Tijdens het filmen stelt journaliste Taylor Gentry (Angela Goethals) hem vragen over zijn werkzaamheden, zijn motivatie en voorbereidingswijze. Zo krijgen we te zien hoe hij zijn slachtoffers kiest en hoe hij van plan is om ze om het leven te brengen. Leslie weet precies hoe zijn slachtoffers zullen reageren en waar ze naar toe zullen rennen.

In plaats van dat alle horrorclichés klakkeloos gebruikt worden, pakt deze film het anders aan. Leslie Vernon gebruikt diezelfde filmclichés om zo zijn eigen perfecte slachtpartij te creëren. Achter elke stap die hij zet en elke handeling die doet zit een reden. Zo komen we te weten hoe hij zijn slachtoffers en zijn survivor girl kiest, het meisje die de slachtpartij overleeft en het opneemt tegen de moordenaar. De cameraploeg blijft hem volgen omdat zij precies willen weten wat hem drijft. Zij volgen Leslie helemaal tot aan de slachtpartij, maar wanneer zij merken dat er echte doden gaan vallen, proberen zij de hulpeloze slachtoffers nog te redden, met alle gevolgen van dien. ‘Behind the Mask’ wordt grotendeels gefilmd als een documentaire waarbij gebruik gemaakt wordt van een handheld camera. Hierdoor ontstaan er veel schokkerige maar wel realistische beelden. Dit went gelukkig al vrij snel. Naar het einde toe verandert de film in een onvervalste slasher waarbij regisseur Scott Glosserman gebruik maakt van een vaste camera. Zo worden twee filmgenres gecombineerd en dat werkt goed. Vooral omdat je als kijker eerst de dader zelf leert kennen.

Acteur Nathan Baesel speelt de ontspoorde Leslie Vernon op overtuigende wijze. Hij brengt ook veel relativerende humor in de film. Er zitten ook cameo’s in van onder andere Robert Englund (Freddy Krueger uit ‘The Nightmare on Elm Street’ films) en Zelda Rubenstein (Tangina Barrons uit de ‘Poltergeist’ films). Doordat de horror zich alleen beperkt tot het laatste deel zullen veel horrorfans wellicht snel afhaken, maar toch is ‘Behind the Mask’ een goed gemaakte onderhoudende film, die door de combinatie van komedie en horror absoluut de moeite waard is om te kijken.

Marvin Heineman