Behind the Sun – Abril Despedaçado (2001)

Regie: Walter Salles | 105 minuten | drama | Acteurs: Rodrigo Santoro, José Dumont, Ravi Ramos Lacerda, Flavia Marco Antonio, Rita Assemany, Luiz Carlos Vasconcelos, Everaldo Pontes, Caio Junqueira, Mariana, Loureiro, Servilio De Holanda, Wagner Moura, Othon Bastos, Gero Camilio

Het verhaal van ‘Behind the Sun’ (‘Abril Despedaçado’) speelt zich af in een klein dorpje in Brazilië, waar een jarenlange vete tussen twee families wordt beslecht door middel van bloedwraak. De oorsprong van de vete gaat over een stuk land dat al dan niet aan één van de families toebehoort.

Centraal staat Tonio, die in opdracht van zijn vader de dood van zijn oudere broer moet wreken. Hoewel hij dit eigenlijk niet wil, besluit hij toch de familie-eer te redden. Hij vermoordt de moordenaar van zijn broer, wetende dat hij het volgende slachtoffer wordt. Hij gaat samen met zijn vader naar de avondwake en de begrafenis. Na afloop krijgt hij te horen dat er een tijdelijk staakt-het-vuren is. Het bebloede shirt van het slachtoffer wordt in de zon gehangen: zodra het bloed geel is gekleurd en het weer volle maan is, is Tonio vogelvrij verklaard. Hij draagt een zwarte band om zijn arm, als teken van het bestand. Het jongere broertje van Tonio, “jongen” genaamd, vindt het allemaal maar niets en zegt dat Tonio moet vluchten. Tonio wil zijn lot echter niet ontlopen.

Wanneer een circus in het dorp arriveert, krijgt het verhaal een broodnodige wending. De “jongen” ontmoet Clara, de dochter van de circusdirecteur, en krijgt van haar een boek over een zeemeermin. De volgende dag gaat Tonio met zijn vader naar het dorp om het suiker van de suikerbieten, die zij oogsten, te verkopen. Tonio is op slag verliefd wanneer hij Clara ziet. Vanaf dat moment gaat hij twijfelen aan het nut van bloedwraak en ziet hij een kans om zijn leven te veranderen.

Het boek “Broken April” van Ismail Kadaré is bewerkt tot een mager script. De dialogen zijn niet overtuigend. De nadruk ligt teveel op prachtige filmshots en daardoor schiet de film als geheel toch duidelijk tekort. Dit is jammer omdat het verhaal veel meer mogelijkheden heeft, die nu helaas onbenut zijn gebleven.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 5 december 2002