Bend It Like Beckham (2002)

Regie: Gurinder Chadha | 112 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Keira Knightley, Jonathan Rhys-Meyers, Parminder K. Nagra, Shaznay Lewis, Archie Panjabi, Frank Harper, Juliet Stevenson, Angrim Kher, Anupam Kher, Shaheen Khan, Ameet Chana, Pooja Shah, Paven Virk, Preeya Kalidas, Trey Farley, Saraj Chaudhry

Het Indiase, in Engeland woonachtige meisje Jess is helemaal gek van voetbal. Haar kamer hangt vol met foto’s en posters van David Beckham. Hij is haar grootste voorbeeld. Jess’ gedrag staat echter lijnrecht tegenover de wil van haar ouders en de traditie van de familie. Haar ouders vinden dat hun dochter zich moet gedragen als een ‘normaal’ meisje. Jess moet op zoek gaan naar een leuke man en de Oosterse kookkunst onder de knie krijgen. Tijdens één van haar voetbalpartijtjes in het park ontmoet zij Jules, die in een damesvoetbalteam speelt. Zij nodigt Jess uit om een keer mee te doen. Jess, die niet eens op de hoogte is van het bestaan van zo’n team, gaat argwanend in op het voorstel. Na afloop wordt zij gevraagd mee te doen in het voetbalelftal van de “The Hounslow Harriers”. In het geheim koopt zij voetbalschoenen en speelt zij in de competitie. Het ligt natuurlijk voor de hand dat Jess’ ouders achter haar geheim komen en haar verbieden om nog langer te gaan voetballen. Uiteraard gaat Jess door met voetballen en gaat ze zelfs mee met een voetbaltrip naar Duitsland.

‘Bend It Like Beckham’ kent naast dit voetbaldeel ook nog een deel dat gaat over de aanstaande bruiloft van de zus van Jess. Jess moet ook de nodige aandacht geven aan haar zus omdat dit een belangrijke gebeurtenis voor haar is. Echter haar hart ligt bij het voetbal. Om het geheel een “dramatisch” tintje te geven, staat een belangrijke voetbalfinale op dezelfde dag gepland als de bruiloft van haar zuster.

Om aan figuranten te komen bij de bruiloft heeft de regisseur allemaal familieleden uitgenodigd om mee te spelen in de film. Het damesvoetbalteam “The Hounslow Harriers” bestaan in het echt niet, maar wordt in de film gevormd door bijna allemaal echte profvoetballers.

In deze komedie worden vele uitersten tegen elkaar uitgespeeld en zijn de personages stuk voor stuk karikaturen, die het tegen elkaar moeten opnemen. Een voorbeeld is de twee zussen, waarvan de één als rebels wordt gezien en de andere zich perfect gedraagt. Een ander voorbeeld is de traditie van de familie versus damesvoetbal en onafhankelijkheid. Dit biedt de filmmaakster genoeg stof voor flauwe, maar ook echt leuke grappen. Dat ‘Bend It Like Beckham’ vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut heel voorspelbaar is, is niet meer dan gebruikelijk bij een feel-good movie. Dit gegeven moet je dan ook maar voor lief nemen.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 31 oktober 2002