Benji op vakantie-For the Love of Benji (1977)

Regie: Joe Camp | 81 minuten | avontuur, komedie, drama, familie | Acteurs: Benji, Art Vasil, Allen Fiuzat, Patsy Garrett, Cynthia Smith, Ed Nelson, Peter Bowles, Bridget Armstrong, Catherine McClenry, Anassis Vassilakidis, Dean Goss, Tony Alatis, Kostas Kleftogiannis, Michalis Lambrinos, Valerios Megaloikonomov, Giorgos Tzifos, Giannis Kondoulis, Yannis Totsikas, Vagelis Traiforos, Girogos Velentzas, Brandon Camp

Na het onverwachte succes van de eerste film waarin de viervoeter Benji zijn opwachting maakte, ‘Benji’ (1974), ging Joe Camp al snel aan de slag met het scenario voor de sequel. Dit keer zoekt de familie Chapman het buiten de VS: huishoudster Mary (Patsy Garrett) gaat samen met de twee kinderen Paul (Allen Fiuzat) en Cindy (Cynthia Smith) én natuurlijk Benji en zijn vriendinnetje Tiffany voor een paar relaxte weken naar Kreta. Dr. Chapman zelf komt een weekje later. Dat het niet pluis is in Griekenland, zien we al in de eerste scène, waarin agent Helios (Art Vasil) met een collega praat over de ontvoering van een energie-geleerde.

Vooralsnog heeft de familie Chapman echter andere zorgen. De kinderen maken zich zorgen over de zwangere Tiffany en of de vlucht voor de honden wel goed zal verlopen. Mary is wat onzeker over de reis en haar verantwoordelijkheden en daardoor erg ontvankelijk voor de charmes van de vriendelijk ogende zakenman Chandler Dietrich (Ed Nelson). Dat hij minder goede bedoelingen heeft, zien we al snel wanneer hij vlak na het inchecken Benji onder handen neemt: hij drogeert het arme beestje en plant een geheime code bij hem. Eenmaal op Kreta aangekomen, blijken de twee hondjes de overstap in Athene niet gehaald te hebben. Benji vlucht vanuit het opslagdepot. De familie doet er alles aan om hem terug te krijgen, maar zij zijn niet de enige…

Net als in ‘Benji’ is ‘Benji op vakantie’ vanuit het perspectief van de hond gefilmd. Dat werkt tot op zekere hoogte prima, want het verhoogt de betrokkenheid bij het verhaal, zoals wanneer Benji gedrogeerd wordt door Dietrich. Een groot gedeelte van de speelduur gaat dan ook op aan scènes waarin Benji van A naar B holt. Dit keer is het echter spannender, want de trouwe viervoeter is óf op de vlucht, óf probeert in contact te komen met zijn baasjes, wat vaak net niet lukt. Maar toch is op een gegeven moment de rek er uit en zijn de scènes langdradig en saai.

De plot rond de ontvoerde geleerde is niet zo heel goed uitgewerkt. Het is erg vergezocht dat een crimineel belangrijke informatie op de poot van een hond tatoeëert om deze zo een land binnen te smokkelen. Daarnaast is de betrokkenheid van een Brits echtpaar onduidelijk. Maar dat is ook niet waarom de film aantrekkelijk is voor de doelgroep. Zij zullen in ‘Benji op vakantie’ een spannende avonturenfilm zien (zeker op het eind, wanneer er mensen onder schot gehouden worden). Voor de meekijkende volwassenen, die de onlogische plot naast zich neer kunnen leggen, is de film ook best vermakelijk, mede dankzij de typische jaren zeventig sfeer, die uit vrijwel elk shot waarin mensen voorkomen, spreekt. Een hoogvlieger is ‘Benji op vakantie’ echter geenszins. Daarvoor hapert er te veel.

‘Benji op vakantie’ verschijnt vrijdag 11 mei 2012 op DVD (Joe Camp’s Benji, 2-DVD, samen met ‘Benji’).