Bennie Stout – De grote film van Sinterklaas (2011)

Regie: Johan Nijenhuis | 93 minuten | familie | Acteurs: Hanna Verboom, Koen Dobbelaer, Diederik Ebbinge, Bianca Krijgsman, Plien van Bennekom, Irene Moors, Merel Boot, Pieter Lossie, Marijn Bekkenk, Koert Jan de Bruijn

Vreemd eigenlijk dat er, hoewel ons land zo’n rijke Sinterklaastraditie kent, tot voor kort maar bar weinig films zijn gemaakt rondom het gezellige familiefeest. De laatste jaren wordt daar wel wat verandering in gebracht, maar op ‘Het paard van Sinterklaas’ na, is een echte klassieker nog niet verschenen. Zo’n film die de hele familie in aanloop naar het 5 december feest jaar in jaar uit graag samen bekijkt, pepernoten en warme chocolademelk binnen handbereik… ‘Bennie Stout – De grote film van Sinterklaas’ verdient die status wel. Gelukkig is het Sinterklaasfeest in de loop der tijd wel gemoderniseerd. Tegenwoordig worden stoute kinderen niet meer in de zak gestopt om ter heropvoeding mee te gaan naar Spanje. Johan Nijenhuis geeft met het zich in de jaren dertig van de twintigste eeuw afspelende ‘Bennie Stout – De grote film van Sinterklaas’ een hele aannemelijke verklaring voor deze verandering.

Benjamin is, hoe kan het ook anders, de jongste in het gezin Stout. Het gezin is niet rijk, maar vader, die als visser vaak van huis is, werkt keihard en moeder draagt ook haar steentje bij met haar huishoudelijke werk in de burgemeesterswoning. Het is november en vader komt bijna thuis. In de haven van hun dorpje staat de familie echter een teleurstelling te wachten: papa Stout is nog aan het werk in het Spaanse Bilbao en zal niet eerder dan de lente terugkeren. Ondanks dat ze het inkomen goed kunnen gebruiken, is het een flinke tegenvaller dat vader niet thuis zal zijn met de feestdagen. Vooral Benjamin heeft er moeite mee en wanneer hij zijn verlanglijstje voor de Goedheiligman schrijft, staat daar alleen maar op dat hij zijn vader uit Spanje terug wil hebben. Benjamin is eigenlijk nogal een pechvogel: zonder dat hij het bedoelt, raakt hij in de problemen. Veel van die problemen worden eigenlijk veroorzaakt door zijn klasgenootje, het verwende zoontje van de burgemeester, Roderick. Zo saboteert Roderick Benjamins zelfgemaakte trapauto, zodat hij niet op tijd kan remmen en een prachtig marsepeinen varken vernield raakt. Moeder Stout mag voor de kosten opdraaien en Roderick komt er makkelijk vanaf dankzij de bemoeienis van zijn moeder, die haar oogappel het hand boven het hoofd houdt.

Als een paar dagen later Sint Nicolaas zijn intocht viert in het kleine dorpje, mag Benjamin voor straf niet kijken. Hij moet het zilver in de burgemeesterswoning poetsen en bedenkt een plan. Door een samenloop van omstandigheden is hij in de gelegenheid zijn naam in het grote boek van Sinterklaas te zetten onder ‘Stoute kinderen’. Hij hoopt zo verzekerd te zijn van een plaatsje in de zak van Sinterklaas. Die boot moet immers toch eens terug naar Spanje? Moeder en Steven hebben toch al zoveel met hem te stellen dat ze hem vast liever kwijt dan rijk zijn, en zo kan Benjamin zelf zijn vader ophalen! Het plan lijkt in het begin te slagen, maar Benjamin heeft geen rekening gehouden dat je Sinterklaas niet zo maar voor de gek kan houden!

‘Bennie Stout – De grote film van Sinterklaas’ werd grotendeels opgenomen in het Zuiderzeemuseum, wat natuurlijk de perfecte locatie is voor een verhaal in deze setting, want elke scène ziet er werkelijk prachtig uit. De pittoreske huizen en straten ademen de sfeer van de jaren dertig. In die zin doet ‘Bennie Stout’ wel een beetje denken aan ‘Kruimeltje’ en ‘Pietje Bell’, aan wie nog een aardige referentie zit. Wie echter genoten heeft van ‘Foeksia de miniheks’, Nijenhuis’ voorgaande familiefilm, kan met ‘Bennie Stout’ ook goed uit de voeten, want evenals ‘Foeksia’ is ‘Bennie Stout’ een musical. Een deel van de liedjes zijn de traditionele Sinterklaasliedjes, maar er zijn ook nummers die speciaal voor de film geschreven zijn. Erg aanstekelijk. Niet elke (jonge) acteur overtuigt, maar de belangrijkste rollen zijn goed gecast. Het scenario van Wijo Koek zit prima in elkaar en biedt jong en oud een flinke dosis avontuur en humor. ‘Bennie Stout – De grote film van Sinterklaas’ is een hartverwarmende, vrolijke en nostalgische familiefilm. Wie veel waarde hecht aan familietradities, doet er goed aan in 2011 een nieuwe te starten.

Bioscooprelease: 5 oktober 2011
DVD-release: 24 oktober 2012