Berberian Sound Studio (2012)

Regie: Peter Strickland | 92 minuten | horror| Acteurs: Toby Jones, Tonia Sotiropoulou, Cosimo Fusco, Susanna Cappellaro, Chiara D’Anna, Layla Amir, Eugenia Caruso, Hilda Péter, Katalin Ladik, Lara Parmiani, Fatma Mohamed, Kata Bartsch, Guido Adorni, Suzy Kendall

Sound engineer Gilderoy schrikt zich een hoedje wanneer hij een Italiaanse studio binnenstapt waar de geluidsopnames voor de horrorfilm The Equestrian Vortex plaatsvinden. De maffe regisseur Santini heeft hem uitgenodigd om er de geluidseffecten te verzorgen. Hoewel de Brit niet echt vertrouwd is met het genre besluit hij toch aan de slag te gaan in zijn nieuwe benauwende werkomgeving. Al snel beukt deze schijnbaar simpele routineklus in op het gemoed van de brave geluidsmixer. Gilderoy raakt, mede door de taalbarrière en de bloederige beelden die hij moet opsmukken met allerlei effecten, steeds meer vervreemd. Aangejaagd door krijsende achtergrondstemmen en omringd door stugge snuiters zit de Brit gevangen in een akelige cel van geluid.

Van de betreffende film krijgen we alleen maar de opening credits te zien. En dat is misschien maar goed ook. The Equestrian Vortex is namelijk één grote bloederige opera waarin er serieus wat gemarteld wordt. Regisseur Peter Strickland verwijst daarmee duidelijk naar Giallo, de uitzinnige horrorfilms die bol staan van de meest huiveringwekkende uitspattingen. Al moeten we opletten met dit soort aanduidingen. Wanneer Gilderoy een soortgelijke opmerking maakt, krijgt hij meteen reprimande van Santini: ”it’s about human condition”. Liefhebbers van het genre dwepen daarbij graag met filmer Dario Argento die de absolute paus is van dit soort pulp. Het spreekt voor zich dat dit onderdeel van de zevende kunst niet iedereen zal smaken.

De calvarietocht van Gilderoy is niettemin een intrigerend stukje cinema. Strickland gunt ons een boeiend blik op een onderschat onderdeel van een film. De geluidsband bepaalt namelijk voor een groot deel de sfeer en de daarbij horende kijkervaring. In het geval van ‘Berberian Sound Studio’ leidt dit niet zelden tot rechtopstaande haartjes en ongemakkelijke momenten. Dat dit enige inspanning vraagt van de kijker nemen we dan maar voor lief. Om eerlijk te zijn: onze oren toonden na afloop symptomen van uitputting. De trucjes om iets over te brengen zijn legio. Het is opzienbarend om te zien wat er allemaal met fruit en groenten kan gedaan worden. Doe-het-zelvers kunnen maar beter opletten. Hoe meer we er over nadenken hoe hoger we deze prent inschatten.

Jochem Geelen

Bioscooprelease: 25 april 2013
DVD-release: 20 mei 2014