Berserk Film 1: The High King’s Egg – Beruseruku: Ougon jidaihen I – Haou no tamago (2012)

Regie: Toshiyuki Kubooka | 75 minuten | animatie, actie, avontuur, drama, fantasie, horror

Als Japanners een serie die zich afspeelt in de Europese middeleeuwen maken, kun je iets bijzonders verwachten. ‘Berserk’ is dan ook geen standaardwerk waarin ridders het tegen bandieten opnemen. Deze reeks vermengt Japanse oni (demonen) met kastelen en fantasy. Historisch correct? Absoluut niet! Leuk? Zeker weten!

‘Berserk’ is gebaseerd op de gelijknamige mangaserie van Kentaro Miura. De Japanse strip verscheen voor het eerst in 1990. De eerste dertien delen hebben als inspiratiebron gediend voor een anime. Deze tekenfilmserie telde 25 episodes en werd in 1997 en 1998 uitgezonden in het land van de rijzende zon. De show was erg populair en daarom werd besloten om nog eens drie avondvullende animatiefilms rond hoofdrolspeler Guts te maken. ‘Berserk Film 1: The High King’s Egg’ is het eerste deel.

Guts is een roekeloze huurling. Asociaal, lomp, onbehouwen en eenzaam: die woorden sommen het karakter van deze antiheld het beste op. Toch is Guts een graag geziene gast op het slagveld, want met zijn gigantische zwaard (ongeveer even groot als hijzelf) zaait hij dood en verderf. Angst komt niet in zijn woordenboek voor. Als de mysterieuze (en androgyne) Griffith Guts aan het werk ziet, wil hij hem inlijven in zijn bandietenleger. De huurling ziet dat niet zitten, want hij werkt liever alleen. Na een kort duel sluit Guts zich noodgedwongen aan bij Griffith’s bende. De vrouwelijke ridder Casca ziet de komst van de nieuwkomer met lede ogen aan.

‘Berserk Film 1: The High King’s Egg’ is een soort remake van de animeserie. Deze trilogie vertelt het verhaal van de reeks in een iets andere (verkorte) versie. De filmsaga is trouwer aan de strips. Daarnaast is er een groter budget beschikbaar wat resulteert in een spectaculairder ogende vertelling. De anime gebruikte stills, wat voor een stijlvol maar statisch geheel zorgde. De trilogie bestaat nu uit volledig getekende vechtscènes en meer dynamische camerastandpunten. Dat Warner Bros. in Japan de trilogie in de bioscoop uitbrengt, zegt wat dat betreft al genoeg. Visueel gezien valt er weinig te klagen, al vallen sommige 3D-animaties een beetje uit de toon tussen de traditionele handgetekende scènes.

Qua verhaallijn valt er ook weinig te klagen. Het bronmateriaal is nu eenmaal sterk. De anime kon dankzij de speelduur meer de diepte in op het gebied van karakteruitdieping, maar de trilogie moet meer vertellen in minder tijd. Dat gaat ten koste van de personages. In het begin van de film is Guts nog een eendimensionale dommekracht, terwijl hij een aantal scènes later – er wordt flink in de tijd gesprongen, want nadat hij ingelijfd is door Griffith springt het verhaal ineens drie jaar vooruit – ineens een stuk melancholischer en stiller is. De film geeft hints over het verleden van Guts en zijn transformatie, maar doet dat wel erg subtiel. Zonder voorkennis kan deze verandering erg abrupt overkomen. Ook Griffiths obsessieve ambitie om koning te worden, komt niet zo sterk naar voren in deze film. Misschien wel in het tweede deel? De anime kwam behoorlijk traag op gang, maar werd echter steeds interessanter en bloediger. De finale was huiveringwekkend en schokkend. De trilogie lijkt het op dezelfde manier te doen. In deze film worden de personages schetsmatig voorgesteld. Het tweede deel belooft veel meer actie te bevatten en het slotstuk zal het verschrikkelijke lot van Guts en Griffith tonen.

‘Berserk Film 1: The High King’s Egg’ is een mooi visitekaartje en smaakt naar meer. De spaarzame actiescènes zien er geweldig uit en de rauwe sfeer is ook een verademing. Geen enkel personage is overwegend sympathiek en de film werkt dan ook met grijstinten. Daarnaast stipt de film de gevolgen van oorlog aan (Guts is weliswaar afgestompt, maar tegelijkertijd ook dol op oorlog. Vechten is wat hij goed kan en waarmee hij respect verdient) , de rol van vrouwen in een mannenwereld (Casca moet dubbel zo hard vechten, omdat ze moet bewijzen dat vrouwen ook hun mannetje kunnen staan) en homoseksualiteit (Griffith’s interesse in Guts lijkt dubbelzinnig te zijn). Daarnaast zijn er politieke intriges en wordt een inktzwarte wereld neergezet waar zelfs kinderen niet veilig zijn. ‘Berserk’ is een snoeiharde cartoon voor volwassenen. Fans van Japanse tekenfilms, ridders en fantasy zullen hier goed mee uit de voeten kunnen.

Ook als je bekend bent met de anime, belooft deze trilogie interessant genoeg te zijn om te volgen. De verbeterde animatie en het oncompromisloze geweld rechtvaardigen sowieso een kijkbeurt.

‘Berserk Film 1: The High King’s Egg’ verschijnt donderdag 14 juni 2012 op DVD en dinsdag 9 oktober 2012 op blu-ray.