Berserk Film II: The Battle For Doldrey – Berserk: Ohgon jidai hen 2 – dorudorei koryaku hen (2012)

Regie: Toshiyuki Kubooka, Michael Sinterniklaas | 93 minuten | animatie | Originele stemmencast: Takahiro Fujiwara, Hiroaki Iwanaga, Yûki Kaji, Minako Kotobuki, Rikiya Koyama, Yoshiro Matsumoto, Kenta Miyake, Takahiro Sakurai, Kazuki Yao, Toa Yukinari

In dit vervolg op ‘Berserk Film 1: The High King’s Egg’ kom je te weten hoe het verder gaat met Guts. In het eerste deel hoorde de soldaat per ongeluk hoe Griffith – de bendeleider van huurlingenleger de Troep van de Valk – over hun relatie dacht. Hij zag Guts niet als zijn gelijke, maar als een ondergeschikte. Die woorden echoën na in zijn hoofd. Nadat Griffith hem versloeg in een gevecht, had hij Guts’ respect verdiend. Omgekeerd blijkt dat dus niet wederzijds te zijn.

Erg veel tijd om zich daar druk om te maken, heeft hij niet want in ‘Berserk Film 2 – The Battle for Doldrey’ moet Guts weer flink aan de bak. De Troep van de Valk is ingehuurd om tegen het leger van Chuder te vechten. Vooral de vijandelijke generaal Boscogn maakt het de huurlingen moeilijk. Mocht het Griffith en Guts lukken om hem uit te schakelen, zou dat wel eens het einde van de Honderdjarige Oorlog kunnen beteken. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want de Troep van de Valk moet het tegen 30.000 tegenstanders opnemen. Het huurlingenleger telt 5.000 soldaten.

Het tempo ligt hoog. ‘Berserk Film 2 – The Battle for Doldrey’ is niet alleen een onversneden actiefilm, maar ook een melodrama. De gebeurtenissen uit deel een zijn in een stroomversnelling gekomen. Guts is gaan nadenken over zijn band met Griffith en ook Casca heeft ontdekt dat ze meer met Guts gemeen heeft dan ze wil toegeven. De karakterontwikkeling is sterk vormgegeven. Vooral de ontsporing van Griffith verderop in de film hakt er goed in. Over hakken gesproken: qua geweld is deze film niet kinderachtig. Vooral een scène waarin een gewonde Guts het tegen honderd soldaten opneemt, is extreem bloederig.

De animatie is helaas niet overal even sterk. Het gebruik van 3D-beelden is niet overtuigend en oogt misplaatst. De 2D-animatie ziet er geweldig uit, maar zodra er in een extra dimensie gefilmd wordt, zakt de kwaliteit naar beneden. In het eerste deel was dit ook een kritiekpunt, maar in dit deel komt dat nog sterker naar voren. Er wordt vaker van 3D gebruik gemaakt. De soundtrack is sterk versterkt de sombere ambiance.

De karakterontwikkelingen zijn de grootste troef van deze film, omdat ze de personages (meer) diepgang geven. In het eerste deel bleven de hoofdrolspelers nog vrij vlak. De onderlinge verstandhoudingen veranderen flink en dat maakt nieuwsgierig naar wat komen gaat. Dit tweede deel van een beoogde trilogie is naargeestig en werkt langzaamaan naar een schokkende climax toe. De lezers van de gelijknamige manga en animeserie weten wat dat betekent: een heftig einde dat alle voorgaande gebeurtenissen in een ander perspectief plaatst. Laat dat slotstuk maar komen!

‘Berserk Film II: The Battle For Doldrey’ verschijnt maandag 10 juni 2013 op DVD.