Berserk: The Golden Age Arc 3 – Descent-Beruseruku: Ougon jidai-hen III – Kourin (2013)

Regie: Toshiyuki Kubooka | 110 minuten | animatie, actie, fantasie, horror | Originele stemmencast: Hiroaki Iwanaga, Yûki Kaji, Minako Kotobuki, Rikiya Koyama, Yoshiro Matsumoto, Kenta Miyake, Takahiro Sakurai, Kazuki Yao, Toa Yukinari

De Japanse manga ‘Berserk’ van auteur Kentaro Miura is enorm populair. De stripverhalen hebben een 26-delige televisieserie opgeleverd die in 1997 en 1998 op de Japanse beeldbuis te zien was. Onlangs verscheen een samenvatting van die reeks in de vorm van een heuse filmtrilogie. De eerste twee delen bouwden naar een ijzingwekkende climax toe. ‘Berserk: The Golden Age Arc 3 – Descent’ is het slotstuk van dit bloederige drieluik.

In deze serie draait het om Guts. Hij is een meedogenloze krijger. In het eerste deel was hij nog een immorele huurling die doelloos door het leven ging. Nadat hij door de charismatische Griffith in een duel werd verslagen, sloot hij zich bij diens huurlingencollectief de Bende van de Valk aan. Guts kreeg een doel in zijn leven, maar zijn perspectief veranderde nadat hij ontdekte dat Griffith hem niet zo hoog in aanzien had als hij dacht. Guts wilde weer een vrij man zijn, maar dat ging niet zo gemakkelijk. Een tweede duel wees Guts uit als de sterkere van de twee en sindsdien ging alles bergafwaarts. Nadat Guts zijn oude kameraden verliet, viel de Bende van de Valk snel daarna uit elkaar. Griffith werd in een kerker gesmeten en van verraad van het koninkrijk beticht. In dit derde deel gaan de resterende leden van het huurlingenleger op zoek naar hun gevangen genomen leider. Ze krijgen hulp uit onverwachte hoek. Guts besluit hen mee te helpen. Wat de groep niet weet, is dat Griffith een gruwelijk geheim met zich meedraagt.

Lezers van de manga en mensen die bekend zijn met de animereeks weten wat ze kunnen verwachten. Dit deel betekent de ondergang van de Bende van de Valk. Verwacht een ronduit heftige kijkervaring vol bloed, een heel nare verkrachtingsscène en de gevolgen van oorlogsvoering. De reeks heeft duidelijk naar deze finale toegewerkt. De dreiging van naderend onheil vormt de rode draad van dit drieluik en in het slotstuk gaan alle remmen los. Er is geen enkele kans op een happy end en dat merk je meteen. Het donkere kleurgebruik en de zwaarmoedige soundtrack laten daar namelijk geen twijfel over bestaan.

De finale van ‘Berserk: The Golden Age Arc 3 – Descent’ is erg indrukwekkend geanimeerd en de combinatie van 2D- en 3D-animatie werkt in dit deel behoorlijk goed. Bewegingen zijn over het algemeen vloeiend (al zijn seksscènes in een animatiefilm altijd behoorlijk gênant om naar te kijken. De bewegingen ogen niet altijd even overtuigend). Hoewel het gruwelijke lot van een aantal bijfiguren niet zo indrukwekkend en schokkend is als je zou willen (daarvoor waren ze te weinig in beeld), hakt deze anime er goed in. Dit is pittige kost en Guts, Casca en Griffith krijgen het zwaar te verduren. Hun teloorgang wordt compromisloos in beeld gebracht. Het levert een huiveringwekkend film op die ongekend harde scènes kent voor een commerciële anime. De term ‘hentai’ is bij vlagen van toepassing. De gruwelijkheden passen wel bij deze reeks en de aanloop er naartoe heeft je erop voorbereid. Maar toch…

De serie was diepgaander dan deze trilogie, maar fans van de franchise zullen dit drieluik ook kunnen waarderen. ‘Berserk: The Golden Age Arc 3 – Descent’  is een passend slotstuk van een bijzondere fantasyreeks.