Best in Bed – À coup sûr (2014)

Regie: Delphine de Vigan | 91 minuten | komedie | Acteurs: Laurence Arné, Eric Elmosnino, Didier Bezace, Valérie Bonneton, Jérémy Lopez, Julia Faure, Eric Boucher, François Morel, Loïc Corbery, Sophie De La Rochefoucauld, Yolande Folliot, Riton Liebman, Damien Ferrette, Aude Briant, Delphine Chuillot, Laetitia de Fombelle, Clémentine Yelnik, Pierre Laclau

Het zal je maar overkomen: lig je met je mond wagenwijd open in de tandartsstoel voor een op zijn zachtst gezegd onprettige behandeling, begint je tandarts je ineens te zoenen. En voor je het weet loop je de praktijk uit met een wel zeer voldaan gevoel. Dat overkomt Emma Dorian, hoofdpersoon van de Franse sekskomedie ‘Best in Bed’ (À coup sûr’). Het vervelende is alleen dat bij het tweede afspraakje de lol niet wederzijds bleek te zijn. “Vrijen met jou was alsof ik het deed met een slak onder narcose,” aldus Emma’s tandarts.

De aantrekkelijke Emma (leuke rol van de relatief onbekende Laurence Arné) werkt nog niet zo lang als journaliste bij een economisch tijdschrift. Een korte flashback naar haar jeugd leert ons dat de kleine Emma door haar vader één belangrijke les mee heeft gekregen: niet opgeven als het niet meteen lukt. Dit doorzettingsvermogen heeft haar niet alleen meerdere cum laude afgesloten studies opgeleverd, ook de wil om overal de beste in te zijn. Door een misverstand denkt Emma dat ze twee onsuccesvolle afspraakjes tussen de lakens heeft gehad – terwijl het in feite alleen maar de eerdergenoemde zijn baan op het spel zettende tandarts was die iets te klagen had. De onwetende Emma besluit dat ze er iets aan moet doen en zet meteen hoog in: ze wil de beste wip van Parijs en omstreken worden. Boeken, films, een bezoek aan een duurbetaalde escortgirl, een sekstherapeut, een pornoacteur én praktijkervaring: alles wordt uit de kast gehaald. Ondertussen is haar collega bezig met een artikel over seks in de crisis (het blijft tenslotte een economisch magazine). Wanneer hij lucht krijgt van Emma’s interesse in het onderwerp (hij vindt afbeeldingen van mensen in compromitterende houdingen in haar lade; komt haar tegen bij de sekstherapeut…) verdenkt hij haar er van zijn werk in te willen pikken.

‘Best in Bed’ is voor een sekskomedie verrassend braaf. Er wordt wel wat gesuggereerd, maar er is weinig bloot te zien en al helemaal geen scènes om opgewonden van te worden. En voor een komedie is deze door Delphine de Vigan geregisseerde film eigenlijk ook niet zo grappig. Er zitten aardige – zij het voorspelbare stukjes – in: van het obligate ‘de-afstandsbediening-van-de-vibrerende-seksspeeltjes-vallen-in-verkeerde-handen’ tot en met het poeder dat door Emma voor de geslachtsdaad ingenomen moet worden, maar door een ietwat depressieve andere vrouw wordt gebruikt, denkende dat het aspirine is, met alle gevolgen van dien. Die momenten veroorzaken onwillekeurig een lach, maar het is jammer dat we zulke grapjes al eerder voorbij hebben zien komen.

Hoofdrolspelers Laurence Arné en Eric Elmosnino doen het goed, maar het scenario biedt hen te weinig om echt indruk te maken. ‘Best in Bed’ kijkt aardig weg en is mede door de korte speelduur goed voor even lekker verstand-op-nul, maar hadden de makers nu toch iets meer risico genomen en wat pikantere scènes en oprecht grappige situaties toegevoegd, had de film zeker meer weten te bevredigen. Nu is het ’t beste te vergelijken met een onbeduidende one-night-stand.

‘Best in Bed’ verschijnt dinsdag 5 augustus 2014 op DVD.