Beverly Hills Cop II (1987)

Regie: Tony Scott | 100 minuten | actie, komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Eddie Murphy, Judge Reinhold, John Ashton, Jürgen Prochnow, Ronny Cox, Brigitte Nielsen, Allen Garfield, Dean Stockwell, Paul Reiser, Gilbert R. Hill, Paul Guilfoyle, Robert Ridgely, Brian OConnor, Alice Adair, Eugene Butler

In ‘Beverly Hills Cop’ is Eddie Murphy op het allerlaatste moment aan de cast toegevoegd. Bij het tweede deel, ‘Beverly Hills Cop II’, is het script rondom zijn acteer- en improvisatievermogen geschreven. Als kijker zou je dan ook een beter uitgewerkt verhaal verwachten, maar in de praktijk pakt dit anders uit. Eigenlijk is het verhaal hetzelfde, maar dan in een ander jasje gestoken. De makers hebben jammer genoeg niet veel moeite ondernomen om er iets verrassends van te maken. Wellicht waren zij nog verblind door het onverwachte succes van het eerste deel.

Ook Eddie Murphy lijkt minder enthousiast te zijn. Het idee van Paramount om er een televisieserie van te maken wees hij resoluut van de hand. Na aandringen ging hij wel overstag bij het voorstel van een tweede bioscoopfilm. Desondanks lijkt zijn acteren soms ongeïnspireerd. De bijrolspelers Judge Reinhold en John Ashton hebben er duidelijk meer zin in. Zij krijgen meer screentime en hun personages hebben in tegenstelling tot die van Eddie Murphy een ontwikkeling doorgemaakt. Zo worden bijvoorbeeld de door Axel Foley voorgestelde onconventionele methoden nu wel door Billy en John met (gepast) enthousiasme ontvangen. Dat uitgerekend Brigitte Nielsen in de rol van Karla Fry als rechterhand van Maxwell Dent (Jürgen Prochnow), het gespuis moet vertegenwoordigen in deze film is op zich ironisch omdat zij ten tijde van de film getrouwd was met Sylvester ‘Sly’ Stallone. Hij was het die op het laatste moment afzag van deelname aan ‘Beverly Hills Cop’.

Verder zijn er in de film genoeg andere verwijzingen naar Sly. Zo zien we posters van de films ‘Rambo: First Blood Part II’ en ‘Cobra’. In de laatste film heeft Stallone overigens de ideeën die hij had voor ‘Beverly Hills Cop’ verwerkt. Dat John Taggart tegen Billy Rosewood “Fuck Rambo” zegt na het laten ontploffen van een vrachtwagen vol met wapens en munitie kan geen toeval zijn. Evenals in het eerste deel zit deze film ook vol met wilde achtervolgingen, ontploffingen en schietpartijen. Dit is het werk van Don Simpson en Jerry Bruckheimer, die op deze manier hun stempel op de film drukken. Dat we Tony Scott als regisseur mogen begroeten, heeft hij aan regisseurskwaliteiten voor de film ‘Top Gun’ te danken.

Natuurlijk ontbreekt het overbekende deuntje uit de keyboards van Harold Faltermeyer niet. Nu wordt het vooral gebruikt om de verschillende scènes met elkaar te verbinden. ‘Beverly Hills Cop II’ kan niet tippen aan zijn voorganger, maar stel je je verwachtingen niet te hoog dan zul je aan deze honderd minuten simpele actie en matige humor toch nog plezier beleven.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 17 september 1987