Beyond (2012)

Regie: Josef Rusnak | 91 minuten | thriller | Acteurs: Jon Voight, Teri Polo, Julian Morris, Dermot Mulroney, Brett Baker, Kevin T. Bennett, Jason Collins, Ben Crowley, Dharbi Jens, Erin Lindsay King, Chloe Lesslie, Sandra Luesse, Kai Paris, Samuel Mason Paul, Mark Robokoff, Skyler Shaye

‘Beyond’ is een aardige thriller over een kidnapping overgoten met een paranormaal sausje, als een radiopresentator annex helderziende ingeschakeld wordt bij het politieonderzoek. De film speelt zich af in het winterse landschap rond Anchorage, in de Amerikaanse staat Alaska en ademt een minstens zo koude sfeer. Het centrale idee is niet heel slecht uitgewerkt, maar met een matige regie, dito montage en hier en daar tegenvallend acteerwerk is het resultaat is nogal onevenwichtig en weinig opzienbarend.

De 7-jarige Amy Noble (Chloe Lesslie) heeft een imaginair vriendinnetje dat Rory heet. Haar ouders beschouwen dat aanvankelijk als tamelijk onschuldig, maar dan wordt Amy ’s nachts ontvoerd uit haar ouderlijk huis. Uiteraard drijft dat haar radeloze ouders Sarah (Teri Polo) en Jim (Ben Crowley) tot wanhoop. Sarah’s broer Jack Muskey (Dermot Mulroney) is het hoofd van de plaatselijke politie. Eén van diens collega’s is de tegen zijn pensioen aanleunende rechercheur John Koski (Jon Voight), die vastbesloten is om de ontvoerder van Amy te vinden. De radiopresentator Farley Connors (Julian Morris) – die met behulp van een webcam ook op de lokale tv te zien is – heeft een paranormaal programma dat ‘Beyond’ heet. Hij belt Sarah op om zijn hulp aan te bieden. Connors heeft soms rare visioenen (die in de film in felle en overbelichte opnamen uitgebeeld worden) die de nabije toekomst kunnen voorspellen.

Zo zet de film in enkele breed opgezette schetsen het plot neer en de rest valt eigenlijk vanaf dat moment wel te dromen. Ondanks het feit dat er twee genres – een politiethriller en (lichte) horror – met elkaar gemengd worden, kent ‘Beyond’ maar weinig verrassingen. Als kijker hoef je zelf alles behalve helderziend te zijn om het voorspelbare plot te kunnen duiden. Wie enigszins thuis is in het genre, heeft al vrij snel door wie de dader is. ‘Beyond’ gooit er nog wat doodlopende plotlijntjes en onafgemaakte zijspoortjes tegen aan, maar in principe is het gewoon recht toe, recht aan. Het is jammer dat de makers de mogelijkheden die het paranormale element biedt, niet verder weten uit te diepen en uit te buiten, maar vooral blijven hangen in storende stijlbreuken (de visioenen van Connors) en het uitproberen van Ouija borden om aan meer informatie te komen.

Het is Voight die de film draagt met sterk acteerwerk en zijn natuurlijke uitstraling, waardoor hij volkomen overtuigt als getergde detective op leeftijd. In de film draagt hij een klein wit snorretje op zijn bovenlip en het leed van de wereld op zijn schouders. Nog altijd wordt hij geplaagd door het mislukken van zijn eerste ontvoeringszaak, waarbij hij het meisje in kwestie nooit meer heeft teruggevonden. Meer recent heeft hij de kidnapper van een jongetje min of meer in koelen bloede doodgeschoten, waardoor er een onderzoek tegen hem loopt. Ook dat is in ontelbare voorgangers al voorgedaan, maar Voight weet alles uit zijn rol te halen wat er in zit.
Ook Polo en Mulroney doen hun best met weinig genuanceerde rollen. De schrijvers hebben hun personages vooral als sjablonen neergezet, zodat de kijkers precies weten waar ze aan toe zijn. Zelf nadenken hoeft amper, maar toch zorgen zowel Polo als Mulroney ervoor dat hun voorspelbare rol het nooit saai wordt. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden van Morris. Zijn Farley Connors is maar weinig overtuigend door zijn stroeve acteerwerk, wat de film wel minder boeiend maakt.

Beklijven wil ‘Beyond’ in elk geval niet. Hiervoor is het geheel te doorsnee en te vlak. Voor de liefhebbers van Jon Voight echter goed te pruimen.

Hans Geurts

‘Beyond’ verschijnt donderdag 28 juni 2012 op DVD en blu-ray.