Beyond the Poseidon Adventure (1979)

Regie: Irwin Allen | 109 minuten | actie, drama, avontuur | Acteurs: Michael Caine, Sally Field, Telly Savalas, Peter Boyle, Jack Warden, Shirley Knight, Shirley Jones, Slim Pickens, Karl Malden, Veronica Hamel

De Amerikaanse cinema van de jaren zeventig staat bekend om de vele rampenfilms. ‘The Poseidon Adventure’ uit 1972 was een van de eerste. De film met Gene Hackman in de hoofdrol werd een groot succes. Al snel volgden er nog veel meer rampenfilms. Films als ‘Earthquake’, ‘Hindenburg’ en ‘The Towering Inferno’ verschenen al vrij snel in de bioscopen. Het grote succes van het eerste deel van ‘The Poseidon Adventure’ had Hollywood aan het denken gezet. Er moest een vervolg komen. Met ‘Beyond the Poseidon Adventure’ is het ze gelukt om er een nieuw deel uit te persen.

Waar de meeste vervolgfilms een kopie zijn van het eerste deel zijn, hebben de makers hier een kleine draai aan het bestaande verhaal gegeven. Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om het overleven in het zinkende schip.

Dit tweede deel speelt zich enkele minuten na het eerste deel af. Kapitein Mike Turner vaart samen met zijn eerste stuurman Wilbur en passagier Celestine op de oceaan met zijn sleepboot. Tijdens noodweer verliest hij zijn goederen, waardoor hij nu dreigt zijn eigen boot te verliezen. Wanneer ze een reddingshelikopter voorbij zien vliegen, weten ze dat er een schip in de buurt moet zijn. Turner wil de Poseidon in om het bergingsrecht op te kunnen eisen en zo al het geld wat nog aanwezig is mee te kunnen nemen om zo zijn boot te kunnen behouden.

Hij verwacht er dan ook een grote buit te kunnen vinden. Eenmaal bij het schip aangekomen blijkt hij niet de enige geïnteresseerde te zijn die aan boord wil. Dr. Svevo is ook aanwezig met zijn twee bemanningsleden. De Poseidon ligt nog niet op de bodem van de oceaan maar drijft nog ondersteboven in het water. Het luik waar de overlevenden uitkwamen is de ingang voor beide groepen. Wanneer zij binnen zijn blijken er nog meer overlevenden te zijn.

Hoewel het verhaal geen directe herhalingsoefening is, wordt de kijker wel weer getrakteerd op veel water in kleine ruimtes en brandhaarden. Naast het gevecht tegen de natuurelementen hebben zowel de overlevenden als kapitein Turner en zijn bemanningsleden ook te maken met een andere dreiging. Het blijkt al snel dat Dr. Stefan Svevo een andere agenda heeft.

Voor dit tweede deel zijn er een aantal bekende acteurs gecast. Aan het hoofd zien we Michael Caine als kapitein Mike Turner die de groep weer naar de oppervlakte probeert te leiden.

Hij heeft in eerste instantie alleen oog voor de buit in het schip, maar wanneer ze vast komen te zitten in het schip neemt hij de leiding en probeert hij iedereen levend naar de oppervlakte te brengen. Actrice Sally Field speelt de rol van de wat onhandige Celestine die meevaart op de boot van Mike Turner. Als passagier op de boot wil zij naar Noord Afrika. Waarom zij daarheen wil blijft helaas onduidelijk.

Acteur Peter Boyle (‘Everybody Loves Raymond’) speelt de luidruchtige Frank Mazzetti die overbezorgd is over zijn dochter Theresa. De bad guy van de film wordt gespeeld door Telly Savalas (‘Kojak’). Hij speelt een schurk zoals je die ook in een James Bondfilms kan tegenkomen. Terwijl kapitein Turner opzoek gaat naar geld, is Dr. Svevo alleen geïnteresseerd in de inhoud van een houten krat in het onderruim van het schip. Zijn verhaallijn heeft geen meerwaarde voor de film en zorgt ook niet voor extra spanning. Daarbij wordt de relatie tussen Suzanne (Veronica Hamel) en Dr. Svevo totaal niet uitgewerkt.

‘Beyond the Poseidon Adventure’ is geen goede film geworden. Het verhaal heeft weinig om het lijf en is ook niet geloofwaardig. Tevens is er geen spanning aanwezig. Ook zijn de personages te oppervlakkig om de kijker te boeien. Het zal je dan ook niets kunnen schelen wie het overleeft en wie niet. Hierdoor wordt de film een sleur en zal de kijker snel afhaken. Met deze film werd de opkomst van het genre rampenfilm in de jaren zeventig afgesloten. Het succes wat regisseur Irwin Allen had met ‘The Towering Inferno’ wist hij niet te evenaren. ‘Beyond the Poseidon Adventure’ is een mislukte poging om een goed vervolg op ‘The Poseidon Adventure’ te maken, helaas.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 2 augustus 1979