Bibi & Tina: Liefde en diefstal op de manege – Bibi & Tina: Voll verhext! (2014)

Regie: Detlev Buck | 101 minuten | familie | Acteurs: Lina Larissa Strahl, Lisa-Marie Koroll, Louis Held, Michael Maertens, Martin Seifert, Winnie Böwe, Fabian Buch, Mavie Hörbiger, Emilio Moutaoakkil, Ivo Kortlang, Deborah Schneidermann, Emil Pai Pötschke, Helena Pieske, Lene Oderich, Levi Strasser, Olli Schulz, Johannes Brüsseau, Detlev Buck, Anna Maria Damm, Ruby O. Fee, Charly Hübner, Ina Müller, Milan Peschel, Erika Rabau, Tine Rogoll, Ruth Rosenfeld, Matthias Schweighöfer, Sebastian Soukup, Désirée von Delft, Max von der Groeben, Wenka von Mikulicz, Kirstin Wille

Na het redelijke succes van het eerste bioscoopavontuur van Bibi en Tina in 2015 (bijna 17.000 bezoekers) en de onverminderde populariteit van magie en paarden onder meisjes, is de bioscooprelease van ‘Bibi & Tina 2’ (‘Liefde en diefstal op de manege’) natuurlijk logisch. Detlev Buck nam wederom plaats in de regiestoel en liet zijn teugels iets meer vieren dan in het eerste deel. Het levert een film op die veel lijkt op de voorgaande, maar net wat minder goed uit de bus komt.

Bibi Blocksberg is de blonde, goedgemutste beste vriendin van Tina Martin. Tina heeft verkering met Alex von Falkenstein, zoon van de kasteelheer van Slot Falkenstein. Alle drie de tieners zijn dol op paardrijden en zijn dan ook regelmatig te vinden op de manege van Tina’s moeder. Als ‘Bibi & Tina 2’ begint, zijn er echter problemen. Allereerst is er net ingebroken in Slot Falkenstein. Een partij schilderijen en de monocle-verzameling van Alex’ vader zijn gestolen en dat zet een flinke streep door de feeststemming die er heerst in verband met het aanstaande gekostumeerde bal. De hoofdcommissaris van de politie is echter wel een aantrekkelijke dame, voor wiens charmes Falko von Falkenstein niet bepaald immuun blijkt te zijn. Tina’s moeder kampt met geldproblemen. De huur moet betaald worden, maar omdat er nog geen enkele aanmelding voor het vakantiekamp is, blijven de inkomsten achter. Bibi en Tina besluiten te gaan helpen en verspreiden zelfgemaakte flyers. Ondertussen houdt Alex zich bezig met zijn onderzoek naar de inbraak, want hij heeft maar weinig vertrouwen in de kundigheid van de politie.

Bij het promoten van het paardrijkamp komen Bibi en Tina nieuwe gezichten tegen. Tarik Schmüll woont samen met zijn broertjes en zusjes in een caravan – hun moeder zit in een kliniek. Hoewel Bibi het in eerste instantie ontkent, is ze direct halsoverkop verliefd op Tarik, maar Tina vertrouwt hem niet. Dat drijft een wig tussen de twee vriendinnen, maar wanneer blijkt dat Tina’s wantrouwen terecht is, komt het gelukkig allemaal weer goed.

‘Bibi & Tina 2’ is met een speelduur van meer dan anderhalf uur zeker twintig minuten te lang. Het verhaaltje is veel te mager. Dat was in deel 1 al niet anders, maar toen werd de speelduur opgerekt door de avonturen aan te vullen met catchy popliedjes. De liedjes in ‘Bibi & Tina 2’ zijn gewoon minder leuk en daarnaast komen ze soms echt uit de lucht vallen, zoals die in de keuken, met het pannenkoeken bakken. De vaart wordt daardoor uit het verhaal gehaald en dat komt de aandacht niet ten goede. Verwacht naast cheesy liedjes verder overdreven acteerprestaties, met name van de volwassen acteurs, waarbij Michael Maertens en (de in Duitsland mateloos populaire) Olli Schulz de kroon spannen. En waarom er in bijna elke voor kinderen bestemde film nu een diarree-gerelateerde scène moet, is ook niet duidelijk. ‘Bibi & Tina 2’ bevat relatief weinig magie, maar wel veel paardrijscènes. De kritiekloze doelgroep zal ervan smullen, dus heks-heks jezelf en je paardenminnende kroost naar de bioscoop en je zult je niet vergalopperen.

Bioscooprelease: 20 april 2016
DVD-release: 15 september 2016