Big Fish (2003)

Regie: Tim Burton | 125 minuten | drama, komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Helena Bonham Carter, Alison Lohman, Robert Guillaume, Marion Cotillard, Matthew McGrory, David Denham, Missi Pyle, Loudon Wainwright III, Ada Tai, Arlene Tai, Steve Buscemi, Danny DeVito, Deep Roy

Tim Burton verfilmde het gelijknamige boek van Daniel Wallace met de veelzeggende titel ‘Big Fish: A Novel of Mythic Proportions’. Hij had een afstandelijke relatie met zijn vader en was geshockeerd door zijn eigen verwarring toen deze overleed. De verfilming van ‘Big Fish’ heeft hij als een catharsis ondergaan.

De regisseur van onder andere ‘Sleepy Hollow’ (1990) en ‘Charlie and the Chocolate Factory’ (2005) kan boeken op een liefdevolle en prachtige manier verfilmen. Ook deze film is door zijn fraaie vormgeving een feest voor het oog. Felle kleuren wisselen goed af met dreigende of sombere decors om de stemming van de personages te illustreren. De mensen over wie Edward Bloom vertelt zijn ongebruikelijk en sprookjesachtig, maar zeker niet karikaturaal. Ewan McGregor speelt de jonge Edward Bloom op zeer geloofwaardige wijze als een wat dromerige jongeman die niet afwacht wat het leven voor hem in petto heeft, maar dapper de wereld intrekt en alle avonturen en mensen met optimisme en nieuwsgierigheid tegemoet treedt. Albert Finney is geestig en goed op dreef als de oudere man die nog steeds vol smaak zijn verhalen vertelt aan wie het maar wil horen.

In het begin van de film luistert Will op verschillende leeftijden naar hetzelfde verhaal van zijn vader. Zijn vader beweert dat hij een legendarische vis heeft gevangen met behulp van de gouden trouwring van zijn vrouw. Als jongetje luistert Will ademloos toe, als tiener behoorlijk verveeld en op zijn trouwdag deelt hij zijn vader mee dat hij genoeg heeft van zijn verhalen die hij als leugens beschouwt. Daarna hebben ze drie jaar lang alleen maar contact via zijn moeder. Als ze hem belt om te zeggen dat zijn vader stervende is aan kanker, reist Will met zijn vrouw naar zijn ouderlijk huis.

In een serie van flashbacks ontrolt zich het levensverhaal van Edward Bloom. Will probeert te achterhalen of de verhalen die zijn vader al een leven lang vertelt leugens zijn of op werkelijke gebeurtenissen zijn gebaseerd. Ook wil hij weten of al die vreemde mensen echt hebben bestaan. Hij hoopt uit die caleidoscoop van verhalen de waarheid te destilleren en daardoor te weten te komen wie zijn vader in werkelijkheid is. Maar is het nodig om de waarheid te kennen om van iemand te kunnen houden of vormen de verhalen die iemand vertelt juist de kern van wie hij is en moet je dat aanvaarden? Dat is de keuze waar Will voor staat. De relatie met zijn vader ontwikkelt zich tijdens zijn zoektocht op een zeer geloofwaardige en ontroerende manier. De naderende dood van zijn vader dwingt hem na te denken over de manier waarop hijzelf in het leven staat en op grond daarvan zijn keuze te bepalen. Hoewel de parallel met het leven van de regisseur evident is, is de film niet larmoyant of vol zelfmedelijden, maar eerlijk en oprecht.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 26 februari 2004