Big Miracle (2012)

Regie: Ken Kwapis | 107 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Drew Barrymore, John Krasinski, Kristen Bell, Ted Danson, Dermot Mulroney, Tim Blake Nelson, Stephen Root, Vinessa Shaw, Michael Gaston, James LeGros, Rob Riggle, Andrew Daly, Mark Ivanir, Bruce Altman, Jonathan Slavin

‘Iedereen houdt van walvissen’ – dit wordt tijdens het kijken van de film ‘Big Miracle’ heel vaak gezegd. En mensen zijn inderdaad al eeuwenlang gefascineerd door deze reusachtige zoogdieren. Als er iets met deze beesten gebeurt, dan zijn natuurorganisaties en ook regeringen regelmatig tot alles bereid om ze te redden, zo ook in 1988. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal over een drietal walvissen die eind jaren tachtig in het ijs van Alaska vast kwamen te zitten verschijnt, na eerder al het gelijknamige boek van verslaggever Tom Rose, met ‘Big Miracle’ ook de verfilming van deze bijzondere geschiedenis.

De hoofdrolspeler in ‘Big Miracle’ is verslaggever Adam Carlson (John Krasinski), die in Alaska zit voor een documentaire over de lokale bevolking. Bij toeval ontdekt hij een groep walvissen die vastzit onder het dikke ijs. Al snel worden de walvissen wereldnieuws. Om de walvissen te redden van een zekere dood moet er een weg door het ijs van ongeveer vijf mijl worden gecreëerd zodat de dieren weer terug naar de oceaan kunnen. Een schier onmogelijke opdracht, waarvoor dan ook ieders hulp gewenst is, van de lokale bevolking tot de president van de Verenigde Staten, Ronald Reagan. ‘Big Miracle’ zelf focust met name op de eerder genoemde Adam Carlson en Greenpeace-activiste Rachel Kramer (Drew Barrymore). Verder zijn er grote bijrollen voor de verslaggeefster van de LA Times, Jill (Kristen Bell) en J.W. McGraw (Ted Danson) die als gouverneur en oliemagnaat zo zijn eigen belang heeft bij het redden van de walvissen.

Hoe ontroerend deze gebeurtenis in het echt ook geweest is, ‘Big Miracle’ slaagt er niet in om van dit scenario ook een werkelijk meeslepende film te maken. Het geheel is zeker niet slecht en de gebeurtenissen zijn redelijk realiteitsgetrouw overgenomen. De hoofdrolspelers zijn gedeeltelijk gebaseerd op mensen die er in het echt ook bij betrokken waren. Zo is het karakter van Greenpeace-activiste Rachel gebaseerd op dat van activiste Cindy Lowry, die destijds voor Greenpeace ter plekke was. Ook de romance tussen de Amerikaanse generaal Scott Boyer, die verliefd wordt op Kelly Meyers, een vertegenwoordigster van de president, heeft daadwerkelijk plaatsgevonden. Het karakter van Adam Carlson daarentegen is fictief en hij vertegenwoordigt eigenlijk de talloze journalisten die destijds in Alaska aanwezig waren. Ook Jill en J.W. McGraw zijn fictieve karakters en puur erbij verzonnen om wat extra verhaallijnen erbij te kunnen maken. De basis van ‘Big Miracle’ is historisch correct, maar het blijft een speelfilm.

Misschien was het echter beter geweest als de film toch iets minder speelfilm was geweest. Er worden nu wel heel erg veel verhalen door elkaar verteld. Zo is er een oude romance tussen Adam Carlson en Rachel die weer opbloeit, maar tegelijkertijd heeft Adam ook wel een oogje op de knappe Jill van de LA Times. Neem hierbij nog de pr-campagne van J.W. McGraw, de belangen van de eskimo’s en niet te vergeten de twee uitvinders uit Minnesota die een speciale ‘ijsdooier’ ontworpen hebben. Dan zijn er eigenlijk wat te veel verhaallijnen door elkaar. Hierdoor zou je bijna vergeten wat de focus van de hele film is en dat is toch echt het bevrijden van de drie walvissen. Wat dat betreft vergaloppeert de film zich wel een beetje.

Toch heeft ‘Big Miracle’ uiteindelijk zeker genoeg te bieden om de aandacht van zowel jong als oud vast te houden, vergelijk het met bijvoorbeeld ‘Free Willy’ (1993). Je zal ook zeker af en toe moeten lachen, bijvoorbeeld wanneer president Reagan zijn Russische rivaal Gorbatsjov tijdens een telefoongesprek liefkozend ‘Gorby’ noemt. Het eindresultaat is alleen net iets te wisselvallig om echt goed te zijn, de makers hadden beter de focus iets meer op de walvissen zelf kunnen richten. Immers, ‘iedereen houdt van walvissen.’

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 15 maart 2012
DVD-release: 27 juni 2012