Big Night (1996)

Regie: Campbell Scott, Stanley Tucci | 107 minuten | drama | Acteurs: Stanley Tucci, Tony Shalhoub, Marc Anthony, Minnie Driver, Isabella Rossellini, Christine Tucci, Larry Block, Caroline Aaron, Andre Belgrader, Peter McRobbie, Liev Schreiber, Pascale Cajano, Gene Canfield, Ian Holm, Allison Janney

Een echtpaar vraagt waar de zeevruchten in de risotto zijn gebleven en of er nog spaghetti met ballen bij geserveerd kan worden: Het is een treurige situatie voor Primo en Secundo. Met die ene vaste klant en met Amerikanen die alleen maar spaghetti bolognese willen eten redden ze het niet. Primo, de talentvolle kok, weigert zich aan te passen aan wat zijn klanten verwachten. Secundo kan hem niet overhalen dit te doen en zoekt hulp bij hun succesvolle concurrent.

Gedurende anderhalf uur volgen we twee broers, die aan de ene kant elkaars tegenpolen zijn en aan de andere kant elkaar aanvullen. Primo, de eerstgeborene is een bescheiden, verlegen man. Hij heeft moeite met vrouwen en met de cultuur waarin hij terecht is gekomen. Secundo daarentegen heeft geen probleem met de integratie en maakt goed gebruik van zijn Italiaanse machokarakter. Vrouwen spelen hierbij natuurlijk een rol. Het zijn Phyllis (Minnie Driver) en Gabriella (Isabella Rossellini) die op het zelfde moment zijn aandacht weten te trekken….

Er wordt veel aandacht besteed aan Italiaans eten, de heerlijkste gerechten komen voorbij. De bereiding wordt met zorg gevolgd door de camera en het komt allemaal zó tot leven, dat je de risotto bijna ruikt. De climax is wel de Timpano: een soort pastataart met de ingrediënten, waarvan je normaal gesproken een week eet. Leuk om te weten is dat het recept van de Timpano sinds het uitkomen van ‘Big Night’ vaker opgevraagd is dan ooit.

Duidelijk is het thema broederschap. In het eerste gedeelte zijn de problemen te zien die de broers met elkaar hebben. In het tweede gedeelte, toewerkend naar de grote avond, is te volgen hoe de broers naar elkaar toe groeien en samen een succes willen maken van het restaurant. Niet alleen de band tussen de broers verloopt in het begin wat moeizaam, ook de film is aanvankelijk wat traag. De grote avond, climax van de film, is een lange scène met drank en eten. De grote vraag is natuurlijk of deze Big Night het restaurant zal redden.

Stanley Tucci (o.a. ‘The Terminal’) heeft deze film zelf geschreven, geregisseerd en geproduceerd. ‘Big Night’ is geen film waarbij de emoties van het scherm spatten, maar vertelt over het wel en wee van twee broers. Daarnaast bestaat er een kans dat je maag gaat knorren.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 27 maart 1997