Big Trouble in Little China (1986)

Regie: John Carpenter | 99 minuten | actie, komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Kurt Russell, Kim Cattrall, Dennis Dun, Victor Wong, James Hong, Kate Burton, Donald Li, Carter Wong, Peter Kwong, James Pax, Suzee Pai, Chao Li Chi, Jeff Imada, Rummel Mor, Craig Ng

Cultregisseur John Carpenter maakte in 1986 zijn meest commerciële film tot dan toe. Nu is commercie een rekbaar begrip voor de eigenzinnige Carpenter, want de pulpsfeer van ‘Big Trouble in Little China’ is onmiskenbaar. Juist deze dik aangezette ‘B-film feel’ geeft de prent een heerlijk foute, charismatische schwung.

Truckchauffeur Jack Burton (Russell) ploegt door Chinatown. Al snel blijkt dat er iets mis is in deze Chinese wijk. Drie onsterfelijke krijgers richten een ware slachting aan in diverse straatbendes. De macho Burton beseft zich dat hij zich in een wespennest heeft gestoken. Als hij wil vluchten, houdt zijn maat Wang (Dunn) hem tegen. Burton moet als held tegen wil en dank de orde handhaven in Chinatown.

Het warrige verhaallijntje dient als kapstok voor vet aangedikte actie, foute one-liners en over-de-top acteerwerk. Vaste Carpenter-acteur Kurt Russell zet een leuke rol neer als de macho-trucker die niet weet waarin hij terecht is gekomen. Russell beseft maar al te goed dat hij niet in een hoogwaardige productie zit dat acteerwerk van een hoog niveau eist. Russell vertolkt het hoofdpersonage op een losse manier waarin hij zijn jongensachtige charme goed benut.

Ook Victor Wong speelt met veel plezier een ‘larger than life’ personage. Zijn luchtige spel zorgt voor een lekker ontspannen sfeertje. De rest van de cast bestaat uit minder getalenteerde acteurs. Over-acting en schmierend spel zijn eerder regel dan uitzondering. Maar in het geval van ‘Big Trouble in Little China’ is dat niet hinderlijk. De film zit namelijk volgepropt met actie en komische passages.

Begeleid door een aalgladde ‘eighties synthesizer-soundtrack’ dendert de actie aan je voorbij. De kijker wordt overladen met actievolle momenten en scherpe, cynische ‘one-liners’ waarin je geen moment rust wordt gegund. De cartooneske situaties waarin de trucker en zijn vrienden in belanden zijn grotesk, vreemd en komisch. Regisseur Carpenter trekt werkelijk alle registers open en trakteert de kijker op exploderende ninja-meesters, boze Chinese gangsters, een vreemd monster en een smerige bejaarde Aziatische krijgsheer.

Je kunt ‘Big Trouble in Little China’ moeilijk betichten van goede smaak, maar de onbekommerde lol die de cast had met het maken van deze productie spat van het scherm af. Het is een verademing om eens een film te zien die zichzelf niet al te serieus neemt, nu de ‘serieuze’ (Oscar)films de bioscopen massaal bevolken. Als je zin hebt in een bizarre popcornprent dan kun je niet om deze Carpenter-film heen.

Bioscooprelease: 4 september 1986