Binky Nelson Unpacified (2015)

Regie: Fabrice Joubert, Brian Lynch | 4 minuten | animatie | Originele stemmencast: Allison Janney, Michael Keaton, Tara Strong, Matt Kwaczynski

Kun je je in de film ‘Minions’ nog die scène herinneren waarin Kevin, Stuart en Bob een lift naar Orlando krijgen van de familie Nelson? In Orlando werd de jaarlijkse misdaadconventie Villain-Con gehouden, en de Minions hadden bedacht dat het wel handig zou zijn daar hun nieuwe leider op te zoeken. De familie Nelson, bestaande uit vader Walter, moeder Madge, kindjes Walter Jr, Tina en de naamloze baby, bleken ook criminelen te zijn die toevallig op weg waren naar Villain-Con. In ‘Binky Nelson Unpacified’ krijgt het gezin iets meer screentime, hoewel het vooral om die naamloze baby gaat: Binky Nelson dus.

Na een geslaagde roof in een museum rijdt de familie Nelson terug naar huis. Binky blijkt zijn speen echter verloren te zijn tijdens de heist. Vader en moeder zijn het er over eens: dat is voor Binky een mooi moment om maar eens van de speen af te raken. Maar daar denkt de baby heel anders over!

Wie verwacht dat alle drie de Mini Movies op de blu-ray van ‘Minions’ over de Minions gaan, heeft het mis. In ‘Binky Nelson Unpacified’ zijn de Minions in geen velden of wegen te bekennen. En gek genoeg is het wél het leukste van de drie shorts. Dat komt vooral omdat het verhaaltje iets beter uit is gewerkt; de personages worden met een enkele opmerking of gezichtsuitdrukking herkenbaar gemaakt: de opmerking van de bezorgde moeder over haar baby dat zomaar alles in de mond stopt, de verlangende blik van Binky als hij de foto ziet waarop hij mét speen is afgebeeld (die scène is op zich al vanwege een sightgag de moeite waard)… ‘Binky Nelson Unpacified’ is een erg grappig animatiefilmpje, dat smaakt naar meer! Een spin-off over deze familie, misschien?

Blu-ray-release: 4 november 2015 (als extra op de blu-ray en de digital HD van ‘Minions’).