Bird (1988)

Regie: Clint Eastwood | 161 minuten | drama, biografie, muziek | Acteurs: Forest Whitaker, Diane Venora, Michael Zelniker, Samuel E. Wright, Keith David, Michael McGuire, James Handy, Damon Whitaker, Morgan Nagler, Arlen Dean Snyder, Sam Robards, Penelope Windust, Glenn Wright, George Orrison, Bill Cobbs, Hamilton Camp, Chris Bosley, George T. Bruce, Joey Green, John Witherspoon, Tony Todd, Jo De Winter, Richard Zavaglia, Anna Levine, Al Pugliese, Hubert Kelly, Billy J. Mitchell, Karl Vincent, Lou Cutell, Roger Etienne, Jason Bernard, Gretchen Oehler, Richard McKenzie, Tony Cox, Diane Salinger, Johnny Adams, Natalia Silverwood, Duane Matthews, Slim Jim Phantom, Matthew Faison, Peter Crook, Alec Paul Rubinstein, Patricia Herd, Steve Zettler, Ann Weldon, Charley Lang, Tim Russ, Richard Jeni, Don Starr, Richard Mawe, Jimmy Walker Lane

‘Bird’ is een mooie film waarin het succes en de ondergang van jazzlegende Charlie Parker te zien is. De film is geregisseerd door Clint Eastwood, deze won in 1989 de Golden Globe voor beste regie.

Eastwood romantiseert het leven van Charlie Parker niet. In deze biografie is de diepste ellende uit het leven van de man te zien. De moeizame zoektocht naar werk, zijn depressies en de verslaving aan drugs. Dit alles maakt de film ietwat donker en tragisch, maar wel zeer aangrijpend.

Forest Whitaker zet een mooi stuk acteerwerk neer, zowel zijn uiterlijk als stem komen uitstekend overeen met de jazzlegende. Whitaker weet de vele gezichten van Charlie prachtig en integer neer te zetten. Forrest werd dan ook voor deze rol in Cannes bekroond met een Gouden Palm voor beste acteur. Diana Venora speelt Chan Parker, de vrouw van Charlie, zeer goed. De woede, machteloosheid en het onbegrip wat ze doormaakt is duidelijk voelbaar voor de kijker. De twee spelers vormen samen een perfect en zeer geloofwaardig duo.

Een minpunt aan de film is de tijdsduur; met ruim 160 minuten is ‘Bird’ erg lang, hoe mooi de film ook is. Aan het eind van de film zal menig kijker vermoeid zijn van alle depressies en tegenstanden die Charlie Parker in zijn leven is tegengekomen.

Toch is ‘Bird’ niet alleen een fantastische film voor jazzliefhebbers, veel kijkers zullen genieten bij deze ontroerende film. Tevens is de muziek in ‘Bird’ heerlijk om naar te luisteren, deze is dan ook bekroond met een Academy Award. Wil je niet nogmaals ruim twee en half uur zitten om de prachtige muziek van Charlie Parker te horen, dan is de soundtrack van de film een echte aanrader.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 24 november 1988