Black (2009)

Regie: Pierre Laffargue | 116 minuten | actie | Acteurs: MC Jean Gab’1, Carole Karemera, François Levantal, Anton Yakovlev, Christophe Aquillon, Ludovic Berthillot, Laurent Larrieu, Thierno Ndiaye, Ibrahima Mbaye, Michel B. Dupérial, Nicky Naude, Louis-Karim Nébati

Volgens een ronkende promotekst zou ‘Black’ een explosieve actiefilm zijn, maar helaas heeft de schrijver van dat epistel zichzelf nogal wat “dichterlijke vrijheden toegeëigend,” zoals dat zo mooi heet. Je kunt ‘Black’ zien als een moderne versie van jaren 70 held Shaft. Dat klinkt misschien als een aanbeveling, maar zo is dat niet bedoeld. Shaft (gespeeld door Richard Roundtree) had charisma en stijl. Black niet. Daarnaast was de actie in de seventies film erg goedkoop, wegens een laag budget. De actie in Black is ook erg slap, ondanks meer geld.

Afijn, het verhaal van ‘Black’ is dodelijk simpel. Na een mislukte overval moet crimineel ‘Black’ zich een tijdje schuil houden. Als zijn neef hem tipt over een partij diamanten in een slecht bewaakte bank in Dakar besluit Black met drie bendeleden naar Senegal af te reizen om de bank te beroven. Helaas voor de antiheld hebben wapenhandelaars, Russische huurlingen en een lokale bende ook lucht gekregen van deze tip. Dat wordt knokken!

Het bestaansrecht van ‘Black’ is de deelname van de Franse rapper MC Jean Gab’1. De rijmelaar vertolkt de titelrol en dat doet hij – eerlijk is eerlijk – niet onverdienstelijk. Bij vlagen komt hij zelfs charmant over en laat hij blijken over enig acteertalent te beschikken. Helaas is hem geen betere film gegund. Voor een actiefilm is ‘Black’ namelijk veel te tam en wordt er te veel in geouwehoerd. Daarnaast is de soundtrack, vol jazzy (!) deuntjes, erg slecht en weet de cast er weinig van te maken.

De stunts zijn suf, het acteerwerk slap en de soundtrack saai. Deze drie s’en zijn dodelijk voor elke film. Actiefilms worden aan de lopende band gemaakt en je moet van goeden huize komen om nog op te vallen in een druk bevolkt genre. ‘Black’ begint al met een achterstand – een Frans gesproken knokfilm schrikt af – en weet zich geen moment te onderscheiden. Fans van de Franse rapper zullen misschien nog wat lol beleven aan dit stervehikel. Maar heb je niks met deze artiest dan is deze knokfilm niet aan te raden.