Black Knight (2001)

Regie: Gil Junger | 95 minuten | avontuur, fantasie, komedie | Acteurs: Tom Wilkinson, Martin Lawrence, Marsha Thomason, Vincent Regan, Daryl Mitchell, Isabell O’Connor, Kevin Conway, Michael Countryman, Jeannette Weegar, Erik Jensen, Dikran Tulaine, Helen Carey

Hij is luidruchtig, gezegend met een klein postuur en vloekt als een bootwerker: Martin Lawrence. De Amerikaanse komiek geniet in zijn thuisland veel populariteit. En zoals dat gaat ziet Hollywood wel brood in alles wat succesvol is, dus mag Lawrence continu opdraven in allerlei komedies, het merendeel bestaat uit op maat gesneden sterrenvehikels. Zo ook ‘Black Knight’. Leuk of overbodig?

Lawrence speelt Jamal Walker, een loser die zijn dagen slijt in een pretpark. Ondanks zijn gladde praatjes wil het maar niet vlotten met Walker, hij haat zijn baan en ook in de liefde gaat het hem niet voor de wind. Het saaie leventje van onze held verandert als hij terug in de tijd wordt gesmeten en in de Middeleeuwen terechtkomt. Een nieuwe wereld met nieuwe kansen voor Jamal.

Tja, waar te beginnen. Wat je van ‘Black Knight’ vindt hangt af of je Lawrence als acteur waardeert. De komiek teert al jarenlang op dezelfde maniertjes. Zo zul je in elke film waarin de beste man opdraaft geconfronteerd worden met zijn drukke lichaamstaal en grote bek. Voor de één vermoeiend, voor de ander bijzonder leuk.

Als je na het lezen van bovenstaande alinea denkt dat ondergetekende het zich er wel heel gemakkelijk vanaf maakt, dan heb je gedeeltelijk gelijk. Het succes van een komedie hangt hoe dan ook samen met individuele voorkeur, je gemoedstoestand en het komische talent van de cast. Met die wetenschap in het achterhoofd gaan we de opbouw en montage van ‘Black Knight’ eens nader bekijken.

Wat al direct duidelijk wordt bij het zien van ‘Black Knight’ is dat de film geheel rond Lawrence persoontje is opgebouwd. De productie biedt de acteur een podium om zijn handelsmerken te etaleren. We zien en horen de hyperactieve Lawrence wat scherpe one liners uitkramen en grappen over Afro-amerikanen maken. Niets nieuws onder de zon dus. Helaas zijn de grappen wel erg dun gezaaid, met als gevolg dat ‘Black Knight’ wat onevenwichtig aanvoelt.

Als Lawrence geen komische noten mag kraken, blijft de film angstvallig leeg. Er gebeurt niets. En dat is dodelijk voor een film die draait om grappen en Lawrence zijn persoonlijkheid. In dergelijke komedies is geen ruimte voor karakteruitdieping of storytelling en uiteindelijk nekt dat ‘Black Knight’. Zonder humor heeft de film net zoveel bestaansrecht als een verrotte aardappel.

De regisseur van dit sterrenvehikel probeert de boel wat bij elkaar te houden door een romantisch tintje aan de film te geven. Zo wordt Lawrence verliefd op Thomasson. De romantiek overtuigt geen moment door het gebrek aan het chemie tussen de twee. Daarnaast kunnen de eendimensionale personages ook niet boeien. Op, juist ja, Lawrence na, kijk je naar levenloze karikaturen die maar niet uit de verf komen.

Wat een karakteracteur als de Engelse Tom Wilkinson dan ook doet in een productie als ‘Black Knight’ blijft een raadsel. Waarschijnlijk gaven de beloofde bankbiljetten de doorslag voor de Brit. Erger is dat Wilkinson’s spel nog slecht is ook. De overige castleden presteren ook niet goed, maar zij missen dan ook de ervaring van de ervaren Brit.

Okay, we hebben geen verhaal, geen inleefbare personages en slecht acteerwerk. Wat houden we dan over? Niet veel, eigenlijk alleen Lawrence. En of je kunt genieten van de schreeuwerige Eddy Murphy-kloon ligt helemaal aan jezelf. Hoe dan ook, ‘Black Knight’ mist een goede grapdosering en een vlot tempo. Een dodelijke constatering voor een komedie. Deze film is dan ook alleen aan te raden voor verstokte Lawrence-fans of komediefreaks die in een melige bui zijn.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 18 april 2002