Blackmail – Grand Piano (2013)

Regie: Eugenio Mira | 87 minuten | thriller | Acteurs: Elijah Wood, John Cusack, Kerry Bishé, Tamsin Egerton, Allen Leech, Don McManus, Alex Winter, Dee Wallace, Jim Arnold, Jack Taylor, Beth Trollan, Amy Gwilliam, Harris Gordon, Ricardo Alexander, Brendan Murphy

Wat leven we mee met pianist Tom Selznick (Elijah Wood). Vijf jaar geleden kreeg hij een black-out tijdens het spelen van een onspeelbaar geacht stuk. Sinds die tijd lijdt de talentvolle musicus aan podiumvrees en treedt hij niet meer op. Tot het moment dat zijn vrouw Emma (Kerry Bishé) een comeback voor hem regelt. Alle ogen in de zaal zijn op hem gericht als hij plaatsneemt achter de piano van zijn overleden mentor, een schatrijke zonderling. Tom slaat zijn bladmuziek met klamme handen open en leest dat hij doodgeschoten wordt als hij één verkeerde noot speelt. Als hij alarm slaat wordt zijn vrouw vermoord. Eerst denkt Tom nog aan een flauwe grap, maar het dreigement blijkt bittere ernst. Dat is nog eens presteren onder druk!

Het uitgangspunt van deze ‘Speed’ op het concertpodium is verfrissend en uitgewerkt tot een ouderwets lekkere thriller. Regisseur Eugenio Mira brengt de stress van musiceren op topniveau vakkundig over op de kijker. De angstige blikken op de klok in de kleedkamer, het stemmen, de stilte die in de concertzaal neerdaalt. Elijah Wood kan zelf een aardig deuntje pingelen en doet het goed als pianist met plankenkoorts. De acteur heeft de schichtige blik tot kunst verheven en zijn gespannenheid is voelbaar, zelfs al vóór het dansende rode laserpuntje verschijnt. Je kunt bijna geloven dat Tom wegkomt met zijn bizarre concert-capriolen. Een musicus die sms’t tijdens het spelen en soms gewoon het podium afrent? Als kijker weet je dat het voor de goede zaak is, maar het is een beetje vreemd dat niemand hem tot de orde roept.

Naar het einde toe boet ‘Blackmail’ aan spanning in. Het meesterbrein achter het complot (John Cusack) voegt de daad zelden bij het woord. Deed hij dat wel, dan waren Tom en Emma al drie keer dood geweest. Ook blijkt zijn ‘blackmail’ onderdeel van een plan dat zo vergezocht is dat zijn eigen handlanger een beter alternatief verzint. Een groot mankement is dat niet. Als je erover nadenkt is ‘Blackmail’ grote onzin, maar wel onzin die je meezuigt. Maestro, muziek!

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 31 juli 2014
DVD- en blu-ray-release: 12 december 2014