Blades of Glory (2007)

Regie: Josh Gordon, Will Speck | 93 minuten | komedie, sport | Acteurs: Will Ferrell, Jon Heder, Will Arnett, Amy Poehler, Jenna Fischer, William Fichtner, Craig T. Nelson, Romany Malco, Nick Swardson, Scott Hamilton, Andy Richter, Greg Lindsay, Rob Corddry, Nick Jameson, Tom Virtue

Kunstschaatskampioen Jimmy MacElroy is met zijn verwijfde maniertjes en pastelkleurige glitterkleding in alles de tegenpool van de testosteronbom Chazz Michael Michaels, een zelfverklaard seksverslaafde. Bij het wereldkampioenschap krijgen ze tot hun verbijstering hetzelfde aantal punten toegekend en bekleden hierdoor een gedeelde eerste plaats. Bij de medaille uitreiking gaan ze elkaar vervolgens te lijf. Hun wangedrag wordt met een levenslange schorsing bestraft.

Jimmy is een wees die door zijn adoptief vader Darren MacElroy (William Fichtner) alleen maar uit het weeshuis is gehaald vanwege zijn grote schaatstalent. Nu hij niet meer aan kampioenschappen mag meedoen zet Darren hem letterlijk op straat. Chazz vergaat het niet veel beter. Zijn werk bij de ijsrevue kan hij alleen verdragen met heel veel drank en seks. Een weinig gelukkige combinatie.

Dan vindt een opdringerige fan van Jimmy een maas in de regelgeving van de schaatsbond. Hector (Nick Swardson) vindt het gênant om iemand te stalken die heeft afgedaan en spoort Jimmy aan om vooral een schaatspartner te zoeken en zo weer deel te kunnen nemen aan kampioenschappen. Hij bedoelt natuurlijk een vrouwelijke partner, maar door een samenloop van omstandigheden wordt het Chazz. Jimmy’s oude coach (Craig T. Nelson) ontfermt zich over dit onwaarschijnlijke paar van twee mannen die elkaar ook nog eens niet kunnen uitstaan. Het doel is om de World Wintersport Games XX in Montreal te winnen, ten koste van alles.

‘Blades of Glory’ is een lekker melige buddy film. Vooral Will Ferrell als de kunstschaatsrijder die patent heeft op een van seks doordrenkte kür is heel geestig. Hij steelt de show met zijn hete blikken, suggestieve heupbewegingen en zijn figuurlijke en letterlijke vrijage met het publiek. Jon Heder heeft een minder leuke en ook minder eenvoudige rol als de verwijfde partner die (gelukkig maar!) wel verliefd wordt op een vrouw. Hij moet tegelijkertijd mannelijk en zacht overkomen en ook nog eens uit de schaduw van Will Ferrell zien te treden die vol uitpakt. Maar waar mogelijk maakt hij er wat van.

Het is niet verwonderlijk dat ‘Blades of Glory’ mede geproduceerd is door Ben Stiller. Het is precies het soort lolbroekerij waarmee hijzelf goed uit de voeten kan met veel komisch fysiek geweld, de nodige viezigheid, een reeks flauwe grappen en verwikkelingen waar je toch om moet lachen en natuurlijk ook een vleugje romantiek

‘Blades of Glory’ is een voorspelbare, maar erg geestige buddy film. Will Ferrell is onweerstaanbaar als de seksverslaafde übermacho in het kunstschaatswereldje dat van kitscherige glamour aan elkaar hangt. Leuk en onderhoudend.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 10 mei 2007