Bloomington (2010)

Regie: Fernanda Cardoso | 83 minuten | drama, romantiek | Sarah Stouffer, Allison McAtee, Katherine Ann McGregor, Erika Heidewald, Chelsea Rogers, J. Blakemore, Jim Dougherty

Kindsterretjes hebben het maar moeilijk. Vooral als ze een ‘normaal’ leven proberen te leiden. Neem nou Jackie (Sarah Stouffer), die als jong meisje een hoofdrol had in een science-fictionserie, maar nu op een universiteit – ver weg van Hollywood – een serieuze studie probeert op te pakken. Studenten staren haar na. Sommigen dringen zich aan haar op, omdat ze dolgraag met haar bevriend willen zijn, anderen lopen juist met een boog om haar heen omdat ze het niet kunnen uitstaan dan hun bekende studiegenoot bepaalde privileges geniet op de campus. Vrienden maken is voor Jackie dan ook niet eenvoudig. Als docente Catherine Stark (Allison McAtee) toenadering tot haar zoekt, aarzelt ze dan ook geen moment. Over Catherine doen de wildste geruchten de ronde. De meest hardnekkige roddel is dat ze al met tientallen vrouwelijke studenten het bed zou hebben gedeeld, van wie sindsdien weinig meer is vernomen.

Jackie trekt zich daar niets van aan en het klikt gelijk tussen de twee vrouwen. Een liefdesrelatie bloeit op. Catherine biedt Jackie, die zoals het een kindsterretje betaamd natuurlijk het nodige drama te verwerken heeft gehad, niet alleen een luisterend oor, maar neemt ook de rol van haar moeder – met wie Jackie een moeizame relatie heeft – op zich. Met haar nieuw verworven liefde, die natuurlijk geheim moet blijven, en haar succesvolle studie lijkt Jackie gelukkig. Tot haar vroegere manager belt. Van de serie waar ze vroeger in speelde wordt een speelfilm gemaakt, of ze de hoofdrol weer op zich wil nemen. Dan begint Jackie toch weer te twijfelen, tot ongenoegen van Catherine.

‘Bloomington’ (2010) van regisseur Fernanda Cardoso belooft een romantisch lesbisch drama te zijn, maar schiet op alle vlakken tekort. Dat komt met name door het gebrekkige scenario. Zo zijn de beweegredenen van de personages nogal ongeloofwaardig. Na slechts een kort babbeltje en een steelse blik duikt Jackie al met haar docente in de koffer. Daar had nou net een mooie gelegenheid gelegen om de personages uit te diepen en een bepaalde (seksuele) spanning op te bouwen. Gemiste kans! Ook de relatieproblemen tussen de twee komen volkomen uit de lucht vallen. Met het moeder-dochterconflict en het complex dat daaruit voortvloeit had Cardoso, die ook het script schreef, veel meer kunnen doen. De twee hoofdrolspeelsters komen aardig voor de dag, maar kunnen weinig met het karige script. Dat de film visueel ook weinig te bieden heeft, is reden te meer om ‘Bloomington’ links te laten liggen, want dit is echt vlees noch vis.