Blow (2001)

Regie: Ted Demme | 124 minuten | drama, misdaad, biografie | Acteurs: Johnny Depp, Penélope Cruz, Franka Potente, Rachel Griffiths, Paul Ruebens, Jordi Mollà, Cliff Curtis, Miguel Sandoval, Ethan Suplee, Ray Liotta, Kevin Gage, Max Perlich, Jesse James, Miguel Pérez, Dan Ferro

Ted Demme overleed in januari 2002 op 37-jarige leeftijd onverwacht aan een hartstilstand na een partijtje basketbal. Onderzoek na zijn dood wees uit dat er sporen van cocaïne werden aangetroffen in het lichaam van de talentvolle regisseur en dat dat nog wel eens de oorzaak van zijn veel te vroege overlijden kan zijn geweest. Des te wranger is het dan dat zijn grootste regiesucces, de film ‘Blow’, gaat over de opkomst en neergang van een drugsdealer. Een film die van begin tot eind goed in elkaar steekt en aantoont hoeveel talent Demme had. Had hij langer geleefd, was hij wellicht zijn eveneens regisserende oom Jonathan achterna gegaan, die in 1992 een Oscar ontving voor ‘Silence of the Lambs’.

‘Blow’ is een krachtig portret van drugsdealer George Jung, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In de film wordt getoond hoe Jungs onverzadigbare behoefte aan materiële bezittingen hem meesleurt in een wereld van bedrog en wantrouwen. De film opent met een kort fragment uit George zijn jeugd, waarin zijn hardwerkende vader en op geld beluste moeder de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen en failliet worden verklaard. Zijn vader geeft de jonge George de wijsheid mee dat geld er niet toe doet, ook al lijkt het misschien wel zo.

Maar die wijsheid neemt George niet aan; wanneer hij oud genoeg is om op eigen benen te staan is hij vastberaden op het financiële vlak niet zijn ouders achterna te gaan. Hij trekt de wijde wereld in en belandt in Californië, waar hij een lucratieve handel in marihuana opzet. Snel wordt hij omgedoopt tot ‘King of the Beach’, maar hij beseft maar al te goed dat het échte geld aan de oostkust te vinden is. Met behulp van zijn vriendinnetje Barbara, die stewardess is, krijgt hij ook daar voet aan de grond en verdient hij $15,000 per week – totdat hij gepakt wordt.

In de gevangenis ontmoet George een Colombiaan, die hem wijsmaakt dat het grote geld niet met marihuana, maar met cocaïne te verdienen valt. Na zijn vrijlating trekt George dan ook naar Colombia, waar hij in aanraking komt met Pablo Escobar, de grootste drugsbaron van Zuid-Amerika. Hij mag George gelijk en al gauw is de nieuweling verantwoordelijk voor ruim driekwart van de handel in coke in de Verengide Staten. Maar drugshandel blijft een gevaarlijke business, zeker wanneer de dealer ook nog eens zelf gebruikt.

Regisseur Demme is er uitstekend in geslaagd van ‘Blow’ geen moraliserende film te maken. Het verhaal richt zich uitsluitend op de ontwikkeling die Jung en zijn naasten doormaken en absoluut niet op de slachtoffers die hij maakt. Het gaat erom dat de kijker George ziet als een sympathiek, of toch in ieder geval menselijk, personage en niet als een puur slechte drugsbaron. De relatie tussen ouder en kind neemt een centrale plaats in; die tussen George en zijn vader en die tussen George en zijn dochter. De tragedie is dat hij juist die twee, de mensen waar hij het meest van houdt, bedriegt. Dat falen in het onderhouden van relaties achtervolgt hem en daarmee brokkelt steeds een stukje af van de man die hij ooit was.

Johnny Depp krijgt in zijn rol van George Jung de mogelijkheid te laten zien wat hij in huis heeft. Hij mag zijn personages spelen als frisse, hoopvolle twintiger tot een gebroken man van vijftig en dat gaat hem uitstekend af. Ook de rest van de cast is op dreef; Ray Liotta als de kalme en uiterst goedaardige vaderfiguur; Penelope Cruz en Rachel Griffiths als onsympathieke krengen die een slechte invloed op George hebben en Jordi Mollà is George zijn Colombiaanse ‘brother in crime’. De Duitse actrice Franka Potente zet een verdienstelijke rol neer in haar debuut in Hollywood. Mede dankzij een goed geschreven script en het juiste tempo waarop de gebeurtenissen elkaar opvolgen, is ‘Blow’ een zeer geslaagde film.

Bioscooprelease: 30 augustus 2001