Blown Away (1994)

Regie: Stephen Hopkins | 121 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jeff Bridges, Tommy Lee Jones, Suzy Amis, Lloyd Bridges, Forest Whitaker, Stephi Lineburg, John Finn, Caitlin Clarke, Christofer de Oni, Loyd Catlett, Ruben Santiago-Hudson, Lucinda Weist, Brendan Burns, Patricia A Heine, Josh McLaglen

IRA-films heb je in soorten en maten. Met bijvoorbeeld een hoofdrol voor de onbegrepen nabestaanden (‘Omagh’), voor de politieke leiders (‘Michael Collins’), met een hoofdrol voor onterecht veroordeelden (‘The Name Of The Father’). En dan heb je ‘Blown Away’ met een hoofdrol voor een ex-IRA bommenmaker die anoniem in de Verenigde Staten bommen gaat ontmantelen. Ben je het spoor bijster? Het verhaal van ‘Blown Away’ is niet altijd even logisch, maar levert wel de nodige actie op met veel vuurwerk.

Jeff Bridges maakt van held Jimmy Dove een sympathieke vent waar je veel begrip voor op kan brengen. Hij heeft als jongeman fouten gemaakt: hij leerde als jonge en naïeve Ierse jongen bommen te maken en daarmee de IRA te dienen. Na een mislukte aanslag, besefte hij dat het moorden niet bij hem paste en vlucht hij naar Amerika om daar een nieuw leven op te bouwen. In Boston ontwikkelt hij zich tot de beste op het gebied het onschadelijk maken van bommen en explosieven. Met een beetje huis-tuin-en-keuken psychologie is al snel te bevatten dat hij zijn geweten sust door de nare klusjes op te knappen binnen de explosievenopruimingsdienst.

Als hij gaat trouwen besluit hij dat het tijd is om zijn leven om te gooien: hij stopt met het gevaarlijke werk en gaat lesgeven. Maar na twee dagen komt hij in een hel terecht. Ryan Gaerity, zijn oude IRA-makker heeft hem opgespoord en maakt hem het leven zuur door bomaanslagen te plegen op de collega’s van Dove’s. En daar wordt het verhaal ongeloofwaardig. Een vermoorde hond, een bom in een koptelefoon, een Iers verleden… het is allemaal een beetje te veel van het goede.

Bridges maakt dat ‘Blown Away’ inclusief ongeloofwaardig verhaal en over-the-top slechterik Gaerity te pruimen is. Hij worstelt met zijn verleden, maar beseft ook dat hij verder moet. Ook Forrest Whitaker weet te overtuigen als de arrogante opvolger van Dove.

De IRA-link in ‘Blown Away’ is vergezocht en niet relevant voor het verhaal. Het conflict in Ierland is te serieus en ernstig om er in de film klakkeloos aan voorbij te gaan. Het scenario wint niet aan kracht door de complexiciteit van de IRA er aan de haren bij te slepen. En serieuze zaken als het jaren durende conflict in Ierland worden niet beter begrijpbaar door er een vuurwerkfilm van te maken.

Eline Lubberts

Bioscooprelease: 17 november 1994