Blue Ruin (2013)

Regie: Jeremy Saulnier | 90 minuten | thriller | Acteurs: Macon Blair, Devin Ratray, Amy Hargreaves, Eve Plumb, Kevin Kolack, David W. Thompson, Brent Werzner, Stacy Rock, Sidné Anderson, Bonnie Johnson, Daniel L. Kelly, Ydaiber Orozco, Erica Genereux Smith

Wraak is zoet. Althans zo luidt het spreekwoord. Maar in sommige gevallen, zoals bij gebroken man Dwight in ‘Blue Ruin’, is vergelding desastreus.

Zo nu en dan breekt Dwight in bij nietsvermoedende huishoudens om even een bad te nemen of om het nieuws te kijken. Via een achterdeur of klein raampje verdwijnt hij daarna geruisloos in zijn zwerversbestaan. Zijn verroeste blauwe Pontiac is zijn thuis geworden. Het kleine beetje geld dat hij heeft verdiend met het inleveren van lege flesjes, bewaart hij zorgvuldig. Dwight is een leeg omhulsel geworden, een schim gemaskeerd met een grote baard.

Hij schrikt wakker van het getik op de zijruit. Het is de hulpsheriff en zij is hem niet onbekend. Met kalme woorden neemt ze Dwight mee naar het bureau om hem alarmerend nieuws te brengen; de moordenaar van zijn ouders is die middag in vrijheid gesteld. De lege, holle ogen van Dwight vullen zich met haat en hij besluit om de gewelddadige dood van zijn ouders te wreken. De vuurwapenwinkel biedt uitkomst maar Dwight heeft niet genoeg geld om een pistool te kopen. Een crimineel is de zachtaardige, onhandige man ook niet, dus stelen is geen optie. Hij wil met eigen ogen zien dat Wade Cleland, de moordenaar, vrij komt en kijkt op afstand toe hoe de man door de beveiligingspoorten zijn familie tegemoet loopt.

Het is tijd om in actie te komen en antiheld Dwight volgt de herenigde familie op afstand in zijn oude woonplaats Bonneville. Zonder enige strategische voorbereiding brengt Dwight zijn plan tot uitvoer. Vindicatie is een feit en Dwight neemt de benen, onwetend wat voor oorlog hij zojuist ontketent heeft tussen zijn eigen familie en de “redneck“ nabestaanden van Cleland in het rurale Delaware.

‘Blue Ruin’ zou zomaar geregisseerd kunnen zijn door de Coen Brothers. Het kleurloze beeld, het simpele maar eerlijke verhaal en de harde, donkere rand zijn ingrediënten die we bij hen vaak terug zien. Maar deze productie is van de hand van Jeremy Saulnier, een jonge hond die ook verantwoordelijk is voor ‘I Used To Be Darker’. Door middel van een populaire Kickstarter campagne en eigen spaargeld heeft hij deze low-budget film gefinancierd die aanvoelt als een zwaargewicht en zeker in het thrillerrijtje van ‘Blood Simple’ (1984), ‘Fargo’ (1996) en ‘Prisoners’ (2013) thuishoort. Een leuk feit is dat Saulnier zelf de camera op de schouder heeft tijdens het opnemen van ‘Blue Ruin’.  Het acteerwerk van Macon Blair (‘Gretchen’) is adembenemend. Met zijn trage motoriek, zijn spraak op bijna fluistertoon en troosteloos oogopslag zuigt hij je mee in de neerwaartse spiraal die hij binnen een uur voor zichzelf en zijn zus gecreëerd heeft. Het is dan ook ongelooflijk dat deze geweldige film in eerste instantie werd afgewezen voor het Sundance Film Festival. ‘Blue Ruin’ is een pareltje in het momenteel zo populaire “southern states/redneck” filmgenre en verzekert je van een beklemmend gevoel dat je de rest van de dag bij zal blijven.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 22 mei 2014
DVD-release: 9 september 2014