Blue Streak (1999)

Regie: Les Mayfield | 93 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Martin Lawrence, Luke Wilson, Peter Greene, Dave Chappelle, Nicole Ari Parker, Graham Beckel, Robert Miranda, Olek Krupa, Saverio Guerra, Richard C. Sarafian, Tamala Jones, Julio Oscar Mechoso, Steve Rankin, Carmen Argenziano, John Hawkes

Het uitgangspunt van het verhaal is origineel. Een dief, die undercover gaat bij de politie, om zijn buit uit een eerdere roof op te halen. Het grootste probleem van het verhaal is de oppervlakkigheid van de bijrollen. De film kent met acteurs als Luke Wilson (‘Rushmore’, ‘Legally Blonde’ en ‘The Royal Tenenbaums’), Peter Greene (‘Pulp Fiction’ en ‘The Mask’) en David Chappelle (‘Con Air’, ‘You’ve Got Mail’ en ‘200 Cigarettes’) een goede cast, die meer kan dan zij nu laat zien en dat is jammer.

Een tweede punt van kritiek is het feit dat het allemaal net iets te simpel wordt gebracht. Miles Logan (Martin Lawrence) lijkt alles te weten en te kunnen. Zijn criminal mind blijkt in staat te zijn om allerlei onopgeloste misdaden uit het verleden in één oogwenk op te lossen. Dit komt het verhaal niet ten goede en maakt zijn undercover optreden nog ongeloofwaardiger dan het al is. De politiemacht wordt zo dom vertolkt dat je je afvraagt of ze uberhaupt tot iets in staat zijn. Uit alles blijkt dat de politie eigenlijk alleen maar je beste vriend is.

‘Blue Streak’ is een actiefilm zonder diepgang en waarin de bijrollen gevuld zijn met personages die vlak en stereotype zijn, maar allen in dienst staan van Miles Logan. De film is hem op het lijf is geschreven. Niet teveel actie, genoeg grappen, gekke bekken en leuke one-liners. Hij weet dan ook de perfecte Miles Logan neer te zetten. Gesteund door een niet te dominante Luke Wilson, die zijn acteren op een tweede plan heeft gezet en zich concentreert op het aangeven van de grappen, slaagt hij erin een zeer vermakelijke film te maken.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 11 november 1999