Boat Trip (2002)

Regie: Mort Nathan | 94 minuten | komedie | Acteurs: Cuba Gooding Jr., Horatio Sanz, Roselyn Sanchez, Vivica A. Fox, Maurice Godin, Roger Moore, Lin Shaye, Victoria Silvstedt, Ken Hudson Campbell, Zen Gesner, William Bumiller, Noah ork, Richard Roundtree, Bob Gunton, Jennifer Gareis, Steven M. Porter, Li Hagman, Jerry Collins, Artie Lange

Vergeet vraatzuchtige piranha’s, moordlustige haaien en hongerige octopussen. Waar je echt voor moet oppassen zijn homo’s. In deze testosteronnachtmerrie voor macho’s wordt een horrorfabel voorgeschoteld: twee oerhetero’s belanden op een cruiseschip waar alleen maar (schrik niet) homoseksuelen rondlopen! Tegen zo’n doemscenario kan zelfs een haai niet op! Het meest schokkende aan dit filmische hoogstandje is dat homoseksuele mannen nog eens heel gewone mensen blijken te zijn. Schokkend nieuws…

Hoe vreselijk bovenstaande alinea ook klinkt: het is precies wat je kunt verwachten van ‘Boat Trip’. Dit homofobe filmpje wil op een andere manier een lans breken voor homoseksuelen, maar de botte manier waarop regisseur Mort Nathan zijn boodschap verpakt is niet alleen pijnlijk onleuk, het is ook een nare film geworden. Nathan portretteert de gays als een stel losgeslagen seksmaniakken die steevast verwijfde gebaartjes maken. Alle homo’s zijn direct te herkennen aan hun potente gedrag en loerende blikken.

Nu moet er wel bijgezegd worden dat de twee hetero helden in ‘Boat Trip’ ook rondlopen als hitsige tieners in de buurt van een vrouw, maar toch komen zij er genadiger vanaf. Het nare van deze film is echter de manier waarop alle karakters zijn vormgegeven. Gooding Jr. en Sanz zetten hun typetjes neer als een stel giechelende schoolkindertjes in een volwassen lichaam en met dito seksdrive.

Het meest kwalijke aan ‘Boat Trip’ is dat de makers van dit prul daadwerkelijk dachten met een grensverleggende productie bezig te zijn. Door halverwege de film nogal koket te strooien met een ‘homo’s zijn ook mensen’-leus, hopen ze een bijdrage te leveren aan de homo-emancipatie. In een tergende passage doet een over de top karikatuur van wat een homoseksueel moet voorstellen, zijn verhaal. De beste man werd niet geaccepteerd door zijn vader en dat deed hem pijn. Relevante emoties die echter direct teniet worden gedaan met puberale grappen over het de zogenaamde afwezigheid van monogamie in de homo-scene. Ook blijft het bij die ene echte emotie, de rest van de tijd zit je weer naar bordkartonnen mannen met flapperende handjes te kijken.

Om de ‘dramatiek’ in de film te houden wekt Nathan ook de suggestie dat oer-macho Sanz in een dronken bui de liefde bedreven zou hebben met een homo. Pure horror natuurlijk. Gelukkig was het maar een misverstand en kan onze held later weer op zoek naar een vrouw. Bovendien voelt hij zich weer een gewone man. Het moet wel gezellig blijven natuurlijk.

‘Boat Trip’ is een film die bedoeld en gemaakt is voor en door conservatieve hetero’s die enorm bang zijn voor homo’s. Via een komedie hopen ze respect op te brengen voor andersdenkende mensen. Dat het merendeel van de grappen bestaat uit ranzige sperma-, travestie- en seksgrappen die zonder sjeu laat staan komische timing worden opgediend doet dit werkje ook geen goed. Maar de tragedie houdt niet op. Oscar-winnaar Gooding Jr. is meelijwekkend bezig door zich in te laten met dergelijk prutfilms. De eens zo veelbelovende acteur heeft sinds zijn prijs niets meer gedaan met zijn talent.

De rest van de acteurs moeten zich echter net zo hard schamen als Gooding Jr. Sanz is als gezegd nogal slecht bezig en zelfs Sir Roger Moore laat zijn gezicht zijn in deze filmische faeces. Onbegrijpelijk. Het is puur aan de casting van Sanchez te danken dat deze gaybashing nog een half sterretje (foute woordkeuze) in de wacht weet te slepen. De Latina verbergt haar accent en achtergrond niet en zet een ongedwongen prestatie neer.

In een rechtvaardige wereld zou ‘Boat Trip’ hetzelfde lot ondergaan als de Titanic, maar helaas. Dit zinkend schip kent enkel overlevenden en zadelt niet hen, maar juist de kijker op met de trauma’s.

Waardering: 0.5

Bioscooprelease: 3 april 2003