Bob de Bouwer – De legende van de gouden hamer – Bob the Builder: The Legend of the Golden Hammer (2010)

Regie: Will Meugniot, Paul Sabella | 60 minuten | animatie, avontuur, familie

Het Bob de Bouwer universum groeit met elke aflevering. Naast nieuw te ontdekken locaties (de Zonnebloemvallei in de eerste spin-off van de serie) blijkt ook Bobstad een stukje groter dan eerst gedacht werd: er is een heuse haven! Eigenlijk klopt het niet helemaal, want de tweede spin-off, in Engeland Ready, Steady, Build geheten, speelt zich eigenlijk af in de historische plaats Fixham Harbour. In ‘Bob de Bouwer – De legende van de Gouden Hamer’, de eerste speelfilm uit de tweede spin-off, heet Fixham Harbour gewoon Bobstad.  De eerste klus van Bob en zijn team, in deze volledig met behulp van CGI gemaakte speelfilm, is het repareren van de steunpilaren voor de entree van het museum. Het hele team helpt mee, maar vogelverschrikker Spud en quad Scrambler vinden de inhoud van het museum veel interessanter. Als de museumdirecteur hun het verhaal van piraat Prikbaard vertelt, die naar verluidt Bobstad heeft gesticht, slaat de fantasie van Scrambler op hol. De door Prikbaard verstopte schat, een gouden hamer, is natuurlijk een perfect cadeau voor Bob! De twee gaan al gauw op zoek, maar het vinden van de schat is minder makkelijk dan het duo in eerste instantie dacht. Natuurlijk bevindt de gouden hamer zich niet in de eerste de beste schatkist die pontificaal in het museum staat (de sleutel was al die tijd zoek, dus daarom is ie nooit geopend), maar wel vinden Spud en Scrambler een aanwijzing: een tekening van een beer.

De speurtocht voert de twee vrienden langs de speelgoedwinkel van Bobstad, de school waar juf Elle samen met haar leerlingen een Drakendans aan het oefenen is, langs de vuurtoren van Bobstad en het toneel waar heel toevallig een acteur net bezig is met de repetities voor zijn toneelstuk over Prikbaard. Bob, Wendy en het team zijn ondertussen bezig met Bobstad weer een beetje mooier te maken. De film wordt door korte fragmenten onderbroken waarin Prikbaard vertelt over de vorderingen die Spud en Scrambler maken. Hierdoor blijft de film goed te volgen voor de allerkleinste kijkers, maar de iets oudere Bob de Bouwer fans zullen zich echter al snel ergeren aan deze stukjes, omdat het de vaart uit het verhaal haalt.  De CGI ziet er heel behoorlijk uit, al ontbreekt de charmante uitstraling die door de stop motion animatietechniek werd verkregen. De stemmen zijn ook anders als die in de eerste en tweede serie, en dat is ook wel wennen voor de kenners van deze filmpjes. Maar de jongste kijkers zullen veel lol beleven aan dit meeslepende en vooral komische avontuur (vooral Spud weet regelmatig een schaterlach te veroorzaken). Dat het verhaal niet zo sterk is als eerdere Bob de Bouwer films (‘Leve het wilde westen’ en ‘De ridders van Makelot’ zaten plottechnisch wat beter in elkaar), doet voor hen niet terzake. Prima cadeautje, deze DVD!