Bobby Deerfield (1977)

Regie: Sydney Pollack | 124 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Al Pacino, Marthe Keller, Anny Duperey, Walter McGinn, Romolo Valli, Stephan Meldegg, Jaime Sánchez, Norm Nielsen, Mickey Knox, Dorothy James, Guido Alberti, Monique Lejeune, Steve Gadler, Van Doude, Aurora Maris

Een jonge Al Pacino speelt de rol van Bobby Deerfield, een bekende Amerikaanse autocoureur. Deerfield is bekend en leeft in een chaotische wereld. Van zijn familie wil hij niets meer weten. Bobby is, ondanks alle mensen om hem heen, ontzettend eenzaam, al wil hij dat niet toegeven. Hij is onbewust wanhopig op zoek naar iemand die hem kan laten zien hoe mooi het leven is. In zijn relatie vindt hij dat niet. Zijn vriendin en hij zijn samen, maar leven constant langs elkaar heen. Wanneer zijn collega en goede vriend verongelukt wordt Bobby onrustig. Hij gaat hardnekkig op zoek naar een oorzaak voor het ongeluk en wil niet geloven dat zijn vriend zelf een fout maakte. Als hij een gewonde collega opzoekt in een Duits verpleeghuis, ontmoet hij Lillian, (Marthe Keller). Deze mooie en jonge vrouw is stervende, maar kiest ervoor dat Bobby niet te vertellen. Om hem op afstand te houden bestookt ze Bobby met honderden absurde vragen, houdt hem voor de gek en liegt over haar afkomst. Bobby ziet de vrouw achter dat masker en blijft haar opzoeken waardoor hij zichzelf steeds beter leert kennen.

Deze film heeft een mooi thema: twee verdwaalde mensen, op zoek naar liefde, herkenning en vriendschap, vinden elkaar. Het verhaal bewijst dat mensen kunnen veranderen en dat iedereen iemand nodig heeft. Ook wil regisseur Sydney Pollack, (‘Out of Africa’, ‘Random Hearts’, ‘The Interpreter’) ons vertellen dat werk voldoening geeft, maar geen geluk brengt. Verder is de inhoudsloze relatie van Deerfield is mooi in beeld gebracht. Deze twee mensen zijn alleen bij elkaar omdat ze niemand anders hebben en omdat het vertrouwd is, niet omdat ze van elkaar houden. Dat blijkt uit hun woorden, maar ook uit lichaamstaal, erg realistisch. Ze houden geen rekening met elkaar, maken ruzie en weten eigenlijk weinig van elkaar.

Jammer dat de film zo langzaam op gang komt. Pas na een half uur is duidelijk waar het om draait. De opnames zijn niet bijster origineel, de film is traag en sommige gebeurtenissen zijn onwaarschijnlijk. Waarom Bobby zijn familie en verleden bijvoorbeeld niet meer willen kennen is onduidelijk. De boodschap is wel duidelijk en actrice Marthe Keller speelt haar rol goed. Het is voornamelijk dankzij haar dat deze film een drama te noemen is. Ze komt oprecht en geloofwaardig over en is geknipt voor deze rol vanwege haar neutrale en klassieke uitstraling. Bobby Deerfield is geen grote bioscoophit, maar wel leuk om gezien te hebben.

Redactie Cinemagazine