Bodkin Ras (2016)

Regie: Kaweh Modiri | 79 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Sohrab Bayat, Eddie Paton, Lily Szramko

Als je toch op de vlucht bent, waarom dan niet naar het Schotse stadje Forres? Het plaatsje heeft alles wat je van een Schots stadje kunt verlangen: een uitgestrekt park, een charmant centrum en liefst twee oude kerken als blikvangers. En natuurlijk een flink aantal kroegen, zoals The Eagle, een vrijplaats waar alle misfits van Forres bijeenkomen om hun verdriet weg te drinken.

Het is naar dat stadje dat Bodkin Ras, hoofdpersoon van het gelijknamige docudrama, op weg is. Veel weten we niet van Bodkin. Met zijn uiterlijk zou hij een Irakees kunnen zijn, een Jordaniër of Syriër. Wanneer we hem aan het begin van de film door de bossen zien struinen, in bloednerveuze handheld beelden, is het duidelijk dat hij op de vlucht is. Maar op de vlucht waarvoor?

Op die vraag krijgen we een bevredigend antwoord in deze bijzondere hybride van documentaire en drama. Maar ‘Bodkin Ras’ gaat minder over plot dan om het hele idee van vluchten. Want Bodkin is niet de enige vluchteling in Forres. Zo vlucht hekkenbouwer Eddie in de alcohol, om zo het drama van zijn leven te vergeten. Plaatselijke schoonheid Lily wil dan weer niets liever dan vluchten uit Forres, terug naar London. En het is met dit duo dat Bodkin een speciale band krijgt.

Bijzonder aan ‘Bodkin Ras’ is dat alle personages, op Bodkin na, echte bewoners zijn van Forres en dat hun verhalen op feiten berusten. Zelfs de onwaarschijnlijke James ‘Red’ Macmillan, een aangespoelde piraat met filosofische en poëtische neigingen, schijnt echt te bestaan. En al deze personages gaan op in het drama, waarbij noties als vluchteling, thuis, geweld en schuld de revue passeren, maar eerder essayistisch dan met een duidelijke boodschap.

Dit alles in fraaie beelden, onder sfeervolle muziek en met wat droge humor. Zo zullen we niet snel het oudje vergeten dat in een steegje zijn hoogsteigen versie van een traditional kweelt. ‘Bodkin Ras’ is dus goed te genieten, al zijn sommige sequenties iets te lang en ontspoort het drama in de finale.

Hoewel de film zich niet uitspreekt over emigrantenproblematiek, geeft hij antwoord op de vraag: wat heeft een emigrant te bieden aan het land waar hij terechtkomt? Het antwoord luidt ‘Bodkin Ras’, gemaakt door de uit Iran afkomstige Nederlander Kaweh Modiri. Opnieuw een groot talent in de Nederlandse arthousehoek.

Bioscooprelease: 8 september 2016