Bolt (2008)

Regie: Byron Howard, Chris Williams | 96 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: John Travolta, Miley Cyrus, Susie Essman, Mark Walton, Malcolm McDowell, James Lipton, Greg Germann, Diedrich Bader, Nick Swardson, J.P. Manoux, Dan Fogelman, Kari Wahlgren, Chloe Moretz, Randy Savage, Ronn Moss, Grey DeLisle, Sean Donnellan, Lino DiSalvo, Todd Cummings, Tim Mertens, Kelly Hoover, Brian Stepanek, Jeff Bennett, Daran Norris, John Di Maggio, Jenny Lewis, Stephen J. Anderson, June Christopher, Christin Ciaccio Briggs, David Cowgill, Terri Douglas, Jackie Gonneau, Forrest Iwaszewski, Nathan Greno, Holly Kane, Daniel Kaz, Phil LaMarr, Anne Lockhart, Dara McGarry, Scott Menville, Jonathan Nichols, Paul Pape, Lynwood Robinson, Karen Ann Ryan, Tara Strong, Pepper Sweeney, Joe Whyte, Chris Williams | Nederlandse stemmencast: Peter Paul Muller, Georgina Verbaan, Carlo Boszhard, Robin Virginie, Rutger Bekker, Remko Vrijdag, Diederik Ebbinge, Chazia Mourali, Sander de Heer

Lang leve John Lasseter! Als Disney één goede keuze heeft gemaakt in de afgelopen jaren is het wel de aanstelling van Lasseter als hoofd Walt Disney Animation Studios geweest. De studio, die hem ooit na vijf trouwe dienstjaren ontsloeg, waarna hij carrière maakte bij Lucasfilm/Pixar, mag haar handen dichtknijpen dat het creatieve brein van Lasseter weer voor hen wilde werken. ‘Bolt’ is de eerste echte productie die geheel onder toeziend oog van Lasseter gemaakt is en dat is te merken. Hoewel het verhaal op het eerste gezicht niet zo heel veel voorstelt, zit het ingenieus in elkaar en wordt de kijker getrakteerd op scherpe humor, aimabele personages en prachtige, vaak zeer realistische animatie.

Het begin van de film is een als een geanimeerde versie van ‘The Truman Show’. Evenals in die film met Jim Carrey weet hoofdpersoon Bolt niet dat zijn wereld niet echt is, maar dat hij de ster is in een tv-serie, die door talloze fans ademloos gevolgd wordt. Dankzij een slim team dat op de seconde precies moet reageren is de witte hond ervan overtuigd dat hij echt superkrachten heeft, zoals heat vision en een superblaf. Dat komt goed van pas, omdat Bolt samen met zijn baasje, het jonge meisje Penny, de boosaardige plannen van Dr. Calico, die Penny’s vader heeft ontvoerd, moet zien te dwarsbomen. Er volgen een aantal actiescènes die in een ‘Die Hard’ sequel niet zouden misstaan. Omdat de tv-show echter slecht scoort bij de twintigplussers, probeert de regisseur een andere tactiek en eindigt deze aflevering met een cliffhanger. Bolt en Penny worden hierdoor niet herenigd aan het eind van de aflevering. Bolt weet uit zijn trailer en van de set te ontsnappen om Penny te redden, maar hij komt per ongeluk in een doos verpakkingsmateriaal terecht. Voor hij beseft wat er gebeurd is, wordt de doos dicht getaped en wordt Bolt met doos en al naar de andere kant van Amerika verscheept. In New York merkt hij al snel dat zijn krachten niets waard zijn en de verbouwereerde dier wijt dit aan het styrofoam, het spul in die doos waarin hij al die tijd gelegen heeft. Dankzij een stel zeer komische maffia-duiven ontmoet Bolt Mittens, een cynische kat die er al vanuit gaat dat Bolt niet helemaal spoort, maar Bolt heeft zo zijn eigen methodes om haar ervan te overtuigen dat ze hem moet helpen. De toevoeging van hamster Rhino in zijn hamsterbal, is helemaal een schot in de roos, Gedrieën gaan deze dieren op een roadtrip, briljant verbeeld door een kaart van een hamburgerrestaurant. Het doel van de reis is natuurlijk Los Angeles, waar Bolt zijn Penny kan redden.

Een van de leuke aspecten aan ‘Bolt’ is dat hoewel de moraal ook hier weer niet ontbreekt – vriendschap, familie, trouw blijven aan je zelf, je kent het riedeltje wel – deze hier goed verstopt zit in een uitstekend en doordacht verhaal. Hoewel de zoektocht van Bolt naar Penny centraal staat, draait het ook om Bolts acceptatie een normale hond te zijn. Penny vormt het menselijke hart van de film, de dierenvriend die altijd blijft hopen dat haar trouwe viervoeter terugkomt – want voor haar is dit geen les in acteren: ze meent het echt. Hollywood krijgt er wel meer van langs in Chris Williams’ en Byron Howards kunststukje, bijvoorbeeld door Penny’s overdreven manager (“Let’s put a pin in that.“) en het trio grappige duiven die Bolt bij aankomst in LA ontmoet. De humor is erg geslaagd en visueel is er ontzettend veel te genieten. De enige reden dat ‘Bolt’ geen Oscar gewonnen heeft voor beste animatiefilm is dat ‘Wall-E’ zo fenomenaal was, elke andere tegenstander had ‘Bolt’ makkelijk kunnen verslaan.

Bioscooprelease: 11 februari 2009