Bon Bini Holland (2015)

Regie: Jelle de Jonge | 84 minuten | komedie | Acteurs: Jandino Asporaat, Liliana de Vries, Sergio IJssel, Dennis Rudge, Lone van Roosendaal, Teun Kuilboer, Hans Dagelet, Cynthia Abma, Ursul de Geer, Martin van Waardenberg, Umberto Tan, Alpha Oumar Barry, Phi Nguyen, Jörgen Raymann, Fem Petraeus, Tania Kross, Shirma Rouse

En dan worden er escargots voorgeschoteld. De Curaçaose Robertico Florentina ziet de delicatesse voor het eerst. Om niet uit de toon te vallen tijdens het chique diner met zijn potentiële geldschieter Ken Maduro verorbert Robertico de wijngaardslakken op de enige wijze die hij kan bedenken.

Op Curaçao zag het leven er toch een stuk eenvoudiger uit: met Bon Bini Bungalows verhuurden hij en z’n handlanger Norwin luxe villa’s aan onschuldige vakantiegangers. Kleine kanttekening: de villa’s zijn niet hun eigendom, ze “lenen” de vakantiewoning even zonder instemming van de daadwerkelijke eigenaars. En dat gaat een keer fout…

Met een chantabele schuld van 200.000 Antilliaanse gulden (zo’n € 100.000,-) in z’n kielzog vlucht Robertico naar Rotterdam om werk te zoeken en die schuld af te betalen. Onderdak is geen probleem want hij gaat logeren bij zijn kleurrijke en luidruchtige en knetterordinaire tante Judeska en werk bij FC Kip is ook zo geregeld.

Robertico droomt tijdens zijn dienst in het fastfood restaurant van snel rijk worden en van het Nederlandse meisje waar hij letterlijk op viel op Curacao. Het toeval wil dat datzelfde meisje op dat moment eten staat te bestellen in “zijn” restaurant. Met gladde praatjes speldt hij een leugen op de mouw van Noëlla Maduro over zijn eigen Bon Bini vastgoed imperium op Curaçao.

Tijdens een kerkdienst ontmoet hij de vader van Noëlla, Ken Maduro, en de magnaat oppert om eens te praten over de vastgoedmogelijkheden op Curaçao. Slecht voorbereid, maar geladen met bluf gaat hij samen met “partner in crime” Norwin de bespreking in en wonderwel weten ze Maduro te overtuigen om 200.000 Antilliaanse gulden te investeren in het niet bestaande Bon Bini Bungalows. Schoonzoon Patrick van Zuijdewijn vermoedt dat er een luchtje aan de deal zit en gaat op onderzoek uit…

‘Bon Bini Holland’ is een gemiddelde Nederlandse komedie. Net als bij ‘Toscaanse Bruiloft’,  ‘Rokjesdag’ en ‘Fashion Chicks’ weet je bij het zien van de filmposter al hoe de film zal verlopen. Maar dat is niet erg, want je wordt zeker niet teleurgesteld in Jandino’s filmdebuut. De transformaties van Jandino in onder andere Judeska en Gerrie zijn weer een feest om naar te kijken. We hebben natuurlijk al kennis gemaakt via de DINO Show met deze extravagante types, maar Kralingse buurvrouw Gerrie vermaakt het publiek enorm. De racistische teksten gevoed met multiculturele vooroordelen die ze ongevraagd ventileert in een onvervalst Rotterdams accent,  zijn niet van de lucht en daardoor erg welkom. Judeska’s rol is als vanouds goed opgewarmd door Asporaat. Haar plaknagels zijn nog langer, de oogschaduw nog feller en haar tong nog scherper. De Chinese sjaggeraar Ping Ping (Phi Nguyen) hangt er helaas een beetje bij qua karakter en voegt vrij weinig lachsalvo’s toe aan de plot. Dit geldt ook voor Sergio IJssel (“Flikken Maastricht”) in de bijrol van collega-crimineel Norwin.

De voorspelbaarheid van ‘Bon Bini Holland’ is groot en de grappen vaak flauw, maar bij tijd en wijle is het camerawerk bovengemiddeld goed uitgevoerd en wordt er ook wel degelijk tegen het zere been geschopt van onze samenleving. Regisseur Jelle de Jonge kan beter. Dat is duidelijk te zien in zijn satire serie ‘Sluipschutters’ waarbij er wél gelaagdheid in de zwarte humor is aangebracht. Desalniettemin; Jandino Asporaat slaagt erin om zijn eerste zomerse speelfilm op sympathieke wijze een zonnig en vrolijk tintje mee te geven. Go luku yu srefi!

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 10 december 2015
DVD- en blu-ray-release: 1 april 2016