Bone Dry (2007)

Regie: Brett A. Hart | 99 minuten | drama, thriller | Acteurs: Luke Goss, Lance Henriksen, Tommy ‘Tiny’ Lister, Dee Wallace, Jennifer Siebel, Carl Buffington, Richard Larsen, Julia Self, Chad Stalcup, Hudson Thames

‘Bone Dry’ is een spel om leven en dood. Hoe ver ga je mee in het ‘spel’ als je bedreigd wordt door een wildvreemde? Hoe ver ga je om je gezin te beschermen tegen een onbekende freak? En is het eigenlijk wel een spel wat ook gewonnen kan worden of is verliezen de enige optie?

Om de film ‘Bone Dry’ hangt een vreemde, lugubere sfeer. Dit is al te merken bij de eerste scène, als Eddie in de bar wat zit te drinken en de serveerster met hem flirt. Eddie heeft niet de uitstraling van een ‘good guy’, toch lijkt de man die na hem het café binnenkomt de slechterik. Althans, dat maken we op aan het gezicht van de serveerster die wel erg angstig kijkt. Als Eddie strandt in het midden van de woestijn wordt hij  bedreigd door een vreemde man die hem maar blijft bellen en hem dwingt naar het noorden te lopen. Hij moet de meest vreemde opdrachten uitvoeren zoals naakt tegen een cactus opklimmen en zich ingraven in het zand tot hij bijna stikt. Eddie gaat steeds verder en verlegt zijn grenzen, de opdrachten worden steeds extremer maar hij blijft doen wat hem gevraagd wordt. Als hij denkt oog in oog te staan met zijn belager wordt de woede hem teveel. En als je wraak neemt op diegene die jou bedreigt, is er dan nog wel een verschil tussen de ‘goede’ en de ‘slechte’?

De muziek maakt de film spannend, van het verhaal moet ‘Bone Dry’ het niet hebben. Twee mannen in de woestijn die elkaar dwars zitten en die de meest vreemde opdrachten uitvoeren alsof het een soort ‘spel’ is, blijft niet anderhalf uur boeiend. En de ontknoping is ook een desillusie. Spectaculaire opdrachten en acties maar toch weinig spanning. Het hele verhaal speelt zich af in dezelfde saaie woestijn. Het gebrek aan verschillende personages en karakters werkt ook niet mee. Ondanks het toch interessante idee achter de hele film is het simpelweg niet boeiend genoeg en zijn de personages niet genoeg uitgediept om er een interessante film van te maken. Jammer van de spectaculaire ‘opdrachten’ die zouden zeker niet misstaan in een spannende thriller, maar iets meer diepgang was zeker gewenst geweest!

Eveliene Sanders