Born Yesterday (1993)

Regie: Luis Mandoki | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Melanie Griffith, John Goodman, Don Johnson, Edward Herrmann, Max Perlich, Michael Ensign, Benjamin C. Bradlee, Sally Quinn

Met ‘Born Yesterday’ waagt Mandoki (‘White Palace’, ‘Message in a Bottle’) zich aan een remake van George Cukors gelijknamige komedie uit 1950. Figureert in het origineel William Holden als Paul Verrall, in Mandoki’s versie speelt Johnson deze rol. Zijn love interest wordt vertolkt door Griffith, een rol die eerder werd gespeeld door Judy Holliday, die hiervoor een Oscar ontving. Anders dan het origineel kreeg de remake geen lovende kritieken. Terecht of onterecht?

Goodman speelt zijn rol van Harry Brock in ieder geval met verve. Als hyperactief haantje dendert hij over het scherm en brengt hij Paul en Billie met elkaar in contact. Zijn soapverslaafde vrouw is volgens hem smart enough for Vegas, but not for Washington. Aan Paul de taak haar slimmer te maken. Met enige tegenzin aanvaardt hij deze opdracht. En stort hij zich op Billie. Griffith zet deze mega-bimbo volstrekt geloofwaardig neer. Met haar grote blauwe ogen en haar kinderlijke stem steekt zij af bij de bekakte, valse vrouwen van die zij in het borrelcircuit ontmoet. Haar domheid is zo stuitend dat deze vertedert. Zo wil zij in Washington in ieder geval een bezoek aan het huis van de Kennedys brengen. Of iemand weet waar Graceland ligt? Haar verwording tot slimme vrouw is een stuk minder overtuigend.

Al draagt ze opeens ruimere kleding, prijkt er een bril op haar neus en loopt zij over van politieke kennis, van Billie – lees: Griffith – is gewoonweg geen Nobelprijswinnares te maken. Toch blijft het vermakelijk om naar haar te kijken.

Lachen, gieren, brullen is er echter niet bij. En dat is jammer voor een komedie. Tussen de grappige oneliners door, grossiert de film vooral in suffe humor. Het absolute dieptepunt is de scène waarin een gezelschap onder leiding van Billie artikelen uit de grondwet opdreunt. Deze scène duurt oneindig en is onbeschrijflijk saai. Dat laatste geldt ook voor Paul. Op charisma valt hij niet te betrappen. Dat Bilie op dit Lulletje Rozenwater valt, is moeilijk voor te stellen. De chemie tussen de twee is ver te zoeken. En dat terwijl zij offscreen twee keer met elkaar getrouwd zijn geweest

‘Born Yesterday’ is niet geslaagd als romantische film. Ook faalt de film als komedie. Het is eigenlijk vlees noch vis. Dat de film niet als een klassieker de geschiedenis ingaat is terecht. De belangrijkste reden om deze remake te bekijken, is Griffiths vertolking van Billie. Oscarwaardig is haar spel niet, maar aanstekelijk is haar performance wél.

Patricia Jacob

Waardering: 2

Bioscooprelease: 4 november 1993